CW_NOOZO_head_large.jpg

Onderzoeksproject: Niets over ons zonder ons

Naar toegankelijk en stigmavrij onderwijs voor studenten met psychische gezondheidsproblemen, autisme en ADHD


In het nieuwe onderwijsprogramma van de faculteit Cultuurwetenschappen wordt steeds vaker onderwijs gegeven over de culturele aspecten van maatschappelijke problemen zoals mentale ongezondheid, (neuro)diversiteit en hiermee samenhangende stigma’s en mechanismes van uitsluiting. Maar hoe zit het met stigma in het onderwijs? Docenten Cultuurwetenschappen Femke Kok en Bregt Lameris willen samen met ervaringsdeskundige studenten het onderwijs destigmatiseren in een onderzoeksproject dat gesubsidieerd wordt door NRO_Comenius.

Studeren met functiebeperking

Aan de Open Universiteit studeren veel studenten met een zogenaamde 'functiebeperking' (ca. 12%). Meer dan de helft daarvan kampt met mentale gezondheidsproblemen en/of neurodiversiteit. Tot die laatste categorie behoren o.a. autisme, ADHD, dyslexie, Gilles de la Tourette en hoogbegaafdheid. Het is bekend dat studenten met mentale gezondheidsproblemen en/of neurodiversiteit vaker uitvallen of studievertraging oplopen. Deze studenten ervaren ook vaak stigma. De groep is in werkelijkheid veel groter dan 12%: veel studenten melden zich niet bij de onderwijsinstelling, uit angst voor stigma en negatieve gevolgen voor studie of carrière.

Stigma is een negatief sociaal stempel dat wordt toegekend aan iemand die tot een bepaalde (sociale) groep behoort. Stigma komt veel voor bij mentale gezondheidsproblemen en neurodiversiteit, omdat daarover in de samenleving verschillende negatieve opvattingen leven. We spreken over publiek stigma als het negatieve oordeel de opinie van het publiek, (delen van) de samenleving of de media representeert. Als iemand dit publiek stigma internaliseert en zichzelf negatief labelt, spreken we over zelfstigma.

Op naar een stigmavrij studieklimaat

Uit onderzoek naar stigmapreventie blijkt dat stigma vooral wordt tegengegaan door voorlichting en (virtueel) contact. Daarom worden in het onderzoeksproject 'Niets over ons zonder ons. Naar toegankelijk en stigmavrij onderwijs voor studenten met psychische gezondheidsproblemen, autisme en ADHD' de verhalen van ervaringsdeskundige studenten ingezet om een toegankelijk en stigmavrij studieklimaat te creëren. Van ervaringsverhalen is bekend dat ze bijdragen aan enerzijds empowerment van de verteller - wat zelfstigma reduceert - en anderzijds bewustwording en begrip bij omstanders, wat publiek stigma vermindert. Bovendien blijkt uit de praktijk, bijvoorbeeld binnen de GGZ, dat ervaringsverhalen kunnen werken om verandering te bewerkstelligen in organisaties.

Ervaringsverhalen

Hieronder vind je ervaringsverhalen van studenten met mentale gezondheidsproblemen en/of neurodiversiteit. Deze verhalen worden opgetekend op een manier die bij de student past: dit kan bijvoorbeeld een dagboek zijn, een blog of vlog, een podcast, stripverhaal of interview. Sommige studenten schrijven onder pseudoniem, anderen onder hun eigen naam. In deze ervaringsverhalen delen studenten hun ervaringen met stigma en/of andere drempels die ze tegenkomen bij het studeren. Ook positieve ervaringen en suggesties worden gedeeld. Ook van best practices kunnen we leren! Deze verhalen zullen geregeld worden aangevuld.

Deelnemen

Wil je deelnemen aan het onderzoeksproject 'Niets over ons zonder ons. Naar toegankelijk en stigmavrij onderwijs voor studenten met psychische problemen, autisme en/of ADHD'? Of heb je een vraag? Je kan vrijblijvend een mail sturen naar projectleider Bregt Lameris en/of onderzoeksassistent Anne-Sophie De Mey, via respectievelijk bregt.lameris@ou.nl en anne-sophie.demey@ou.nl. Ook ervaringsverhalen voor op de webpagina zijn van harte welkom!