Sprekers

De sprekers op deze dag zijn:

Marinka Kuijpers

Marinka Kuijpers is bijzonder hoogleraar ‘leeromgeving en leerloopbanen in het (v)mbo’ aan de OU te Heerlen en bestuurder van de Loopbaangroep. Zij is grondlegger van de loopbaancompetenties. Kuijpers is geboeid door moderne kunst en reizen, letterlijk, maar ook figuurlijk voor haar werk.

Jelle Jolles

Jelle Jolles is universiteitshoogleraar aan de Vrije Universiteit. Als directeur van Centrum Brein & Leren is hij initiator en coördinator van veel onderwijsinnovatieprojecten. Hij leidt het grote landelijk programma naar ‘brein & leren' en werkt op dit gebied actief aan de dialoog tussen wetenschap en samenleving. Jolles is geïnteresseerd in uitdagingen, denk-creativiteit en het ontsluiten van nieuwe wegen die leiden tot ontplooiing (vooral om te zorgen dat ‘een traaggroeiende boom uiteindelijk ook de hoogste kan worden’).

Ivo Mijland

Ivo Mijland is auteur van negentien onderwijsboeken, opleider voor Ortho Consult, veel gevraagd spreker op congressen, parttime cabaretier. Niet gediagnosticeerd ADHD. Mijland komt op voor álle kinderen van Nederland die recht hebben op onderwijs dat bij hen past. In zijn vrije tijd is hij actief aan het uitrusten in Zuid-Afrika.

Anja Vink

Anja Vink is onderwijsjournalist en heeft drie keer de Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek gewonnen voor artikelen in o.a. NRC Handelsblad, Vrij Nederland en de Correspondent. Daarnaast werkt Vink voor het radioprogramma Argos en het televisieprogramma Andere Tijden. Ze is auteur van de boeken: 'Witte zwanen, zwarte zwanen, De mythe van de zwarte school' en 'Van deze kinderen ga je houden. Een schooljaar in een vmbo-klas'. 

Rob Martens

Rob Martens is hoogleraar aan het Welten-instituut van de OU. Zijn specialismen zijn onderwijsvernieuwing, motivatieprocessen en docentprofessionalisering.  Daarnaast is hij wetenschappelijk directeur van het expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) van CINOP. Hij kreeg in 2012 de honoraire Francqui leerstoel bij de Katholieke Universiteit Leuven. Bovendien is hij mede-oprichter van de EAPRIL (European Association for Practitioner Research on Improving Learning). Op vakantie in de Dordogne kijkt Martens graag in koude, donkere grotten naar tienduizenden jaren oude rotstekeningen.

Ad van Andel

Ad van Andel is directeur van de vmbo-school Houtens en ondernemer in het onderwijs.  Hij laat zich inspireren door de filosoof Levinas, en de professoren Stevens en Korthagen. Van Andel is een muziekliefhebber en een bekende naam in de klassieke auto wereld van Citroën.   

Michiel de Ronde

Michiel de Ronde is lector Begeleidingskunde aan Hogeschool Rotterdam. Hij is gepromoveerd op het gebruik van spelvormen in begeleidingssituaties. Dit onderzoek hangt samen met zijn grote belangstelling voor de vraag hoe coaches en andere professioneel begeleiders de zaken die zich maar moeilijk in woorden laten zeggen toch in de communicatie en reflectie kunnen betrekken.  De Ronde wordt daarbij onder andere geïnspireerd door zijn schapen en andere dieren die voortdurend met elkaar communiceren zonder woorden.

Marie-Jeanne Meijer en Lieke Fransen

Marie-Jeanne Meijer en Lieke Fransen geven inhoudelijk en organisatorisch leiding aan twee educatieve masters . Hun denken en doen staat in het teken van toekomstgerichte  onderwijsvernieuwing  voor zowel de  opleiding als de scholen waar de studenten werken. Samen hebben ze een professionele achtergrond in kunst, management, onderwijskunde  en onderzoek en integreren zij deze disciplines in hun werk. Andere disciplines, contexten en internationale ervaringenzijn daarbij een bron van inspiratie.  

Judith Semeijn

Judith Semeijn is bijzonder hoogleraar Loopbaanmanagement aan de OU te Heerlen en voorzitter van de vakgroep Organisatie. Als research fellow is ze verbonden aan het Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt aan de UM te Maastricht. Een focus van haar onderzoek is duurzame inzetbaarheid.

Marjolein Hins

Marjolein Hins is strategisch verbinder vanuit Q-Search, initiator van en adviseur bij diverse maatschappelijke bewegingen. Zij heeft door samenwerking met haar netwerkpartners én gezamenlijke doorleving de integrale kunst van het bereiken van impact geleerd.

Zowel Semeijn als Hins hebben een warm hart voor mensen, onderwijs en werk en verbinden kennis graag met wat zij zien gebeuren in de praktijk. Universele ontwikkeling staat voor hen centraal.

Monique Strijk

Monique Strijk onderzoekt als promovenda vanuit Hogeschool Rotterdam en de OU de samenwerking tussen school en ouders op het gebied LOB op het (v)mbo. Ze is gefascineerd door de relatie tussen sociale achtergrond en levenslopen en overschrijdt graag de (onzichtbare) grenzen van haar eigen achtergrond: van country line dance groep tot kantklosclub, van skivakantie tot projecten in de hitte van Afrika.

Inge Kirsten

Inge Kirsten is decaan van het Buitenhoutcollege, expert bij de Loopbaangroep en LOB beleidsmedewerker bij de NVS-NVL. Ze is bezig met verschillend impulsen binnen het vmbo, zoals LOB in het curriculum van het vmbo met daarin centraal de driehoek ouders, school en leerling. Uitdaging voor Kirsten is haar eigen loopbaan onder de loep te nemen en stappen te zetten in nieuwe werelden.

Ria van Dinteren

Ria van Dinteren is organisatiekundige en onderwijskundige. Sinds 2010 houdt ze zich bezig met de toepassingen van breinkennis in het onderwijs. Zij werkt als coach en begeleider van (management)teams. Heeft zelf pubers en wil graag het leren van jongeren versterken door middel van breinkennis toepassingen waaronder de fixed en growth mindset.

Mieke Verbaarschot

Mieke Verbaarschot is organisatiepsycholoog en ambassadeur van het Career Story Interview in Nederland. Zij coacht organisaties die een positieve impuls willen geven aan loopbaanregie en leidt coaches op in het toepassen van CSI. Haar favoriete citaat is: ‘We have to know ourselves deeply to facilitate the adaption to new challenges in life and work’ van Prof. Dr. Mark Savickas; de grondlegger van deze narratieve methode. Bijdragen aan de samenleving begint met zelfkennis en weten wat voor jou betekenis heeft.

Anton Philips

Anton Philips is een bevlogen man van 84 die niet het voor hem uitgestippelde pad van een carrière in het Philips bedrijf volgde maar zich een eigen weg baande. Die weg culmineert in een beweging om intrinsieke motivatie het uitgangspunt te maken in de gehele onderwijsketen. Hij is oprichter van Stichting Emergo, een stichting die zich specifiek inzet om jonge mensen in staat te stellen motivatiebewust een goede keuze voor  de beroepsrichting en de opleiding die ze daarvoor nodig hebben, te maken. Eerst jezelf kennen en dan kiezen.

Corine Korrel

Corine Korrel is oprichtster (2007) van de Beroepenfeesten van VMBO On Stage. Hiervoor werkte ze als psychodynamisch gedragstherapeut in de psychiatrie en als facilitair manager in het bedrijfsleven. On Stage faciliteert een duurzaam, persoonlijk en lokaal ondernemersnetwerk voor vmbo-leerlingen en -docenten en draagt bij aan loopbaanleren en ondernemersvaardigheden. Korrel zit thuis graag met man en vier kinderen (+ aanhang aan) aan de keukentafel met een fles wijn. Maar eigenlijk haat ze kinderen...

Aniek Draaisma

Aniek Draaisma werkt sinds 2013 aan haar promotieonderzoek naar de effecten van stimuleringsproject ‘LOB in het mbo’ op de organisatiestructuren en -culturen. Ze vindt voldoening in verbinding en dialoog, zowel in haar vrije tijd als binnen haar werkzaamheden als onderzoeker.

Susan Saris

Susan Saris is mede-ontwikkelaar van Scrum@school for Professionals. Saris heeft ervaring opgedaan als docent LO en als Scrum Master en Agile Coach bij Rabobank. Coach bij Rabobank. Ervaring als docent LO. Ze springt graag op de fiets, het liefst op de mountainbike.

Jeroen Grolman

Jeroen Grolman is zijn loopbaan begonnen bij Vanerum fabrikant van schoolmeubilair en importeur van Smart Technologies bekend van het Smartboard. Daarna heeft Grolman projecten gedaan voor EromesMarko en sinds kort is hij bezig met het slimmer samenwerken voor Allinco VCS. Grolman pakt het liefste verse sneeuw met zijn snowboard.