Keuzeprogramma

De keuze van programma 1 (11:30-12:45 uur)

A. Groeiende ongelijkheid in het Nederlandse onderwijs. Presentatie door Anja Vink
Onderwijsjournalist Vink bespreekt wat we daarover weten en wat we daar aan kunnen doen.

B: Blij van mijn werk en mijn collega’s. Workshop van Ad van Andel
Samen onderzoeken we in deze workshop hoe we energie krijgen, houden we bij hoe je werkt en leren we van elkaar. Met andere woorden: samen anders doen.  Deze workshop is volgeboekt!

C: De loopbaan van de Gelaarsde Kat: werken met sprookjes in loopbaangesprekken. Workshop door dr. Michiel de Ronde
In de workshop verken je aan de hand van het sprookje van de Gelaarsde Kat een aantal loopbaanvragen voor uzelf. Vervolgens bespreken we hoe je dergelijke werkvormen in uw eigen begeleidingspraktijk kunt inzetten. Ten slotte besteden we aandacht aan de methodische en wetenschappelijke onderbouwing van dergelijke werkvormen. Deze workshop is volgeboekt!

D: Verbeelding zet mensen in beweging: zelfs ‘oude mensen’ klimmen. Workshop door dr. Marie-Jeanne Meijer en Lieke Fransen (Med).
Je krijgt inzicht in het uitlokken van ‘anders denken’ over onderwijs, door het inzetten van beeldtaal en wat de onderliggende theorie is over de daarbij behorende onderzoekende houding en creativiteit. Deze workshop is volgeboekt!

E: Ondernemers zijn opportunistisch en docenten niet geïnteresseerd. Workshop door Corine Korrel
Ook zo’n hekel aan ‘papieren tijgers’? Je ontdekt hoe het regionale samenwerkingsconvenant binnen scholen eindelijk handen en voeten kan krijgen. Daarnaast ga je aan de slag met de vertaling van het beleidsplan naar de praktijk, zodat dat de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs zich kan ontwikkelen naar een duurzaam en persoonlijk netwerk van ondernemers en docenten. Deze workshop is volgeboekt!

F: Pippiwijs ontwikkelen; zet de werknemer in zijn kracht. Workshop door prof. dr. Judith Semeijn en Marjolein Hins
Deelnemers ervaren hoe je als manager en HR-functionaris in het loopbaangericht omgaan met werknemers disfunctionele blokkades en hobbels weg kunt nemen. zodat je nieuwe paden kunt creëren. Daarmee krijgen wenselijke veranderingen in het onderwijs een betere landingsbaan. Deze workshop is volgeboekt!

G: Vanuit de ogen van een ouder van een leerling kun je zien…. Workshop door Monique Strijk en Inge Kirsten
Je krijgt door middel van rolwisseling een beter zicht op de wensen en behoeften van ouders rondom loopbaanbegeleiding en antwoorden op vragen die tot nu toe onbeantwoord bleven. Deze workshop is volgeboekt!

Programma 2

De keuze van programma 2 (13:45-15:00 uur)

A: Bestaat de docent nog over tien jaar? Presentatie door prof. dr. Rob Martens
Onderwijs is als het bankkantoor van vijftien jaar geleden. Insiders wisten dat de dagen ervan en van zijn baliemedewerkers geteld waren door de opkomst van ICT. Nu vinden we internetbankieren normaal. Onderwijs staat hetzelfde te wachten. Martens verkent de (motivationele) relatie tussen ICT-gebruik door jongeren en spel.

B: Stretch de leidinggevende in het onderwijs! Workshop door Ria van Dinteren
Anders denken en leren start bij het voorbeeldgedrag van de leidinggevende. De mindset bepaalt dus wat je zelf moet doen (soms met hulp van HR) om de verandering in jezelf te laten zien. Daarmee leer je anderen te stimuleren. Deze workshop is bedoeld voor iedereen die het goede voorbeeld wil geven.

C: Wat uw favoriete film te maken heeft met uw kijk op de toekomst. Workshop door Mieke Verbaarschot
Aan de hand van de structuur van het - wetenschappelijk onderbouwd - Career Story Interview krijg je inzicht in hoe favoriete verhalen relevant zijn voor loopbaanleren. Je maakt kennis met de relevante ingrediënten voor het narratieve gesprek en ervaart hoe speelsheid en diepgang samen kunnen gaan.

D: Hoe je intrinsieke motivatie ontdekt en wat dat voor jezelf en je organisatie kan betekenen. Workshop Anton Phillips
Intrinsieke Motivatie wordt even belangrijk voor mensen als hun IQ. Dat zal een enorme omwenteling teweegbrengen in het onderwijs. In de workshop maak je kennis met het Systeem voor Individuele Motivatie Analyse en analyseert in een interactieve oefening enkele elementen van uw eigen Intrinsieke Motivatie. Deze workshop is volgeboekt!

E: Hoe vernieuwend worden de LOB-vernieuwingen in het mbo vormgegeven? Workshop door Aniek Draaisma
Je vormt aan de hand van vragen, gebaseerd op uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek, een beeld van de LOB-vernieuwing in uw eigen organisatie. Deze workshop is volgeboekt!

F: Altijd en overal kunnen werken en leren vraagt om een flexibele leeromgeving. Workshop door Susan Saris en Jeroen Grolman

Je maakt kennis met Scrum: agile softwareontwikkeling. Je hoort hoe Scrum in de klas werkt en hoe het van betekenis kan zijn voor professionals binnen de organisatie. Je gaat Scrum ervaren in een game.