OW_EAPRIL_12929_head_large.jpg
Sprekers
 

Prof. dr. Jeroen van Merriënboer, Universiteit Maastricht

Jeroen van Merriënboer begon zijn onderzoeksloopbaan in het domein van de onderwijspsychologie en instructietechnologie in de jaren tachtig van de vorige eeuw aan de Universiteit Twente. Van 1998 tot 2009 was hij als hoogleraar en programmaleider onderzoek verbonden aan de Open Universiteit Nederland. Anno 2019 is van Merriënboer onderzoeksdirecteur van de Graduate School of Health Professions Education aan de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences van Maastricht University.

Hij is auteur van vele wetenschappelijke publicaties, o.a. het bekroonde boek 'Training Complex Cognitive Skills' (1997) waarin het viercomponentenmodel voor instructie-ontwerp (4C/ID-model) is beschreven. Tegenwoordig wordt het 4C/ID-model wereldwijd onderwezen in educatieve ID-programma’s aan verschillende universiteiten en hogescholen en breed toegepast als curriculumontwerpmodel in vele opleidingen in het onderwijs en bedrijfsleven in Nederland, België, Duitsland en daarbuiten. De laatste versie van het model is uitgewerkt in het boek 'Ten Steps to Complex Learning', mede geschreven door Paul Kirschner (van Merriënboer & Kirschner, 2007, derde herziene editie in 2018; ook vertaald in het Chinees, Koreaans en Spaans).

Prof. dr. Halszka Jarodzka

Halszka Jarodzka is in 2010 bij de OU in dienst gekomen als universitair docent bij de vakgroep van Paul Kirschner. In september 2019 is ze benoemd tot hoogleraar Online leren en instructie (Instructional Design for Online Learning) aan de OU bij de faculteit Onderwijswetenschappen. Haar onderzoek richt zich op de vraag hoe mensen de omgeving waarin ze leren verwerken en hoe je deze verwerkingsprocessen kunt bevorderen.

Van 2014 tot 2018 was ze gedetacheerd bij een van de grootste Eye Tracking Laboratoria in Europa, verbonden aan de Universiteit van Lund in Zweden. Samen met Paul Kirschner (en Hans Gruber) heeft ze in 2012 de Special Interest Group 'Online learning processes' bij de European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) opgericht, waar ze vervolgens zes jaar de coördinator van was. In haar huidige functie gaat ze onder andere samen met Paul een cognitieve theorie van multimediale toetsen ontwikkelen.

Tim Surma MSc., Thomas More Hogeschool

Tim Surma begon zijn professionele loopbaan als docent wiskunde in het voortgezet onderwijs. Na een omzwerving bij de lerarenopleiding startte hij de master onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit. Dit mondde uit in een promotietraject aan diezelfde Open Universiteit rond effectieve leerstrategieën en hun gebruik ervan in lerarenopleidingen en de klaspraktijk.

Tegenwoordig werkt Tim voor Thomas More Hogeschool waar hij de onderzoeksmanager is van het gloednieuwe ExpertiseCentrum voor Effectief Leren, dat onder meer als doel heeft om wetenschappelijke best-evidence omtrent leren en instructie te vertalen naar de klaspraktijk. In die huidige functie wordt hij bijgestaan door o.a. Paul Kirschner, die de rol van gastprofessor kreeg in het expertisecentrum. Tim is samen met Paul Kirschner, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Camp, en Daniel Muijs auteur van het boek 'Wijze Lessen', dat in Belgie en Nederland positief werd onthaald door verschillende stakeholders en ook naar het Engels wordt vertaald.