OW_EAPRIL_12929_head_large.jpg
Lezing door prof. dr. Jeroen van Merriënboer
 

'Designing complex learning: 4C/ID design model for problem-based learning'

Lezing door prof. dr. Jeroen van Merriënboer, Universiteit Maastricht

Sinds Bruner's introductie van 'ontdekkend leren' in de jaren '60 wordt een intensief academisch debat gevoerd over de waarde van inductieve onderwijsmethoden (probleemoplossen gevolgd door instructie, zoals probleemgestuurd onderwijs) in vergelijking tot deductieve onderwijsmethoden (instructie gevolgd door probleemoplossen, zoals directe instructie). Sommige auteurs zijn zeer stellig in hun bewering dat inductieve methoden niet compatibel zijn met de menselijke cognitieve architectuur zoals die verondersteld wordt in de cognitieve belastingstheorie (bijv. Kirschner, Sweller, & Clark, 2006).

In mijn lezing stel ik deze claim ter discussie. Ik beschrijf een achttal manieren om probleemoplossen en instructie te combineren en concludeer dat tenminste zes hiervan, mits goed ontworpen, compatibel zijn met eisen vanuit cognitieve belastingstheorie. Ook probleemgestuurd onderwijs behoort hiertoe! Mijn analyse laat zien dat de vraag of inductieve methoden beter of slechter zijn dan deductieve methoden een verkeerde vraag is, omdat hiermee appels en peren worden vergeleken. Ik propageer een ontwerpperspectief waarbij gezocht wordt naar doelen, studentkarakteristieken en andere condities die consistent zijn met gebruikte onderwijsmethoden.

Inductieve methoden richten zich primair op voorkennisactivatie bij prille beginners en het voorbereiden op toekomstig leren, terwijl deductieve methoden zich richten op de ontwikkeling van expertise op het continuüm van beginner naar expert. Zowel inductieve als deductieve methoden kunnen een rol spelen in een langdurend onderwijsprogramma en onderwijsontwerpmodellen zoals het vier-componenten instructieontwerpmodel (4C/ID; van Merrienboer & Kirschner, 2018) dient daarom richtlijnen voor het gebruik van zowel inductieve als deductieve methoden te bevatten.

Referenties

Kirschner, P. A., Sweller, J., & Clark, R. E. (2006). Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching, Educational Psychologist, 41(2), 75-86.

Van Merriënboer, J. J. G., & Kirschner, P. A. (2018). Ten steps to complex learning (3rd Rev. Ed.). New York: Routledge.