Waarom heb je ja gezegd tegen de functie van ombudsfunctionaris?
'Ik ken de OU goed: tot mijn pensionering twee jaar geleden, heb ik dertig jaar lang diverse beleidsfuncties vervuld. Ook was ik sinds 2007 een van de drie vertrouwenspersonen. Na mijn pensioen wil ik graag actief blijven en de functie van ombudsfunctionaris sluit goed aan bij mijn interesses.'
Wat is de rol van de ombudsfunctionaris?
'De ombudsfunctionaris behandelt meldingen die betrekking hebben op mogelijke structurele problemen en knelpunten met betrekking tot beleid dat ongewenst of onbillijk uitwerkt dan wel ongewenst gedrag en sociale veiligheid. Hij of zij is, net als de vertrouwenspersoon, onafhankelijk. Maar waar de vertrouwenspersoon vooral is gericht op de individuele melder(s), 'naast' de melder staat en in die zin partijdig is, kijkt de ombudsfunctionaris breder. Ik adviseer, zowel gevraagd als ongevraagd, over verbeteringen die de individuele melding overstijgen. In vergelijking met de vertrouwenspersoon staat de ombudsfunctionaris tussen de partijen, is hij of zij 'onpartijdig'. Helemaal onpartijdig bestaat naar mijn idee niet, want ik neem altijd mijn eigen persoonlijkheid mee in een conflict, maar ik praat in elk geval met alle betrokkenen. Je zou kunnen zeggen dat ik meervoudig partijdig ben. Vervolgens kan ik eventueel bemiddelen tussen de melder en de organisatie, zonder daarbij op te treden als mediator.'
Hoe ga je jouw rol invullen?
'Ik ben anderhalve dag per week in functie en maak deel uit van de zorgstructuur van de OU. De eerste maanden voer ik binnen de organisatie diverse gesprekken. Onder meer met de studieadviseurs, studentenraad en studiecentra. Zo hoop ik te weten te komen hoe de ombudsfunctionaris past in de zorgstructuur en welke toegevoegde waarde hij heeft. Ik kom pas in actie bij meldingen die in eerste instantie niet door de eerste lijn kunnen worden opgepakt en behandeld. Dan gaat het vooral om ongewenst of onbillijk beleid. Als er bijvoorbeeld bij een bepaald organisatieonderdeel meerdere klachten zijn, ga ik op onderzoek uit. Eventueel kan ik melders doorverwijzen naar andere instanties. Maar de precieze invulling van mijn rol zal gaandeweg de rit gestalte krijgen.'
Henri is bereikbaar voor meldingen via het mailadres ombudsfunctionaris@ou.nl. Algemene informatie is te vinden op www.ou.nl/klachten-en-geschillen. Ook vind je daar het Reglement ombudsfunctionaris Open Universiteit, waarin de taken en bevoegdheden van de ombudsfunctionaris worden beschreven.
Henri van Montfort