Onderwijs

Online UNSECO-OU Masterclass

Bekijk de Online UNESCO-OU Masterclass Leren voor Duurzaamheid (duur: 1 uur). Paquita Perez gaat in gesprek met interviewer Anouschka Laheije. Meer achtergrondinfo in het nieuwsbericht.

Gratis cursus The Lived Experience of Climate Change

In de gratis cursus The Lived Experience of Climate Change wordt klimaatverandering geanalyseerd vanuit de invalshoek van de directe, dagelijkse ervaring, The Lived Experience. Deze modulen (op masterniveau, in totaal 325 uur) gaan over hoe dit perspectief de bestaande wetenschappelijke benaderingen aanvult, hoe wetenschappelijk onderzoek op dit terrein mogelijk is, en hoe relevant deze kennis is voor beleidsmakers.

In 2015 is het boek uitgekomen The Lived Experience of Climate Change: Knowledge, Science and Public Action, geschreven door Dina Abbott en Gordon Wilson.

Verkennende studie Smart Education

Paquita Pérez, hoogleraar Milieu-natuurwetenschappen, heeft als expert bijgedragen aan het rapport 'Verkennende Studie Smart Education'. In opdracht van SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie van het Nederlands hoger onderwijs en onderzoek, heeft Avans Hogeschool een verkennende studie uitgevoerd naar de duurzaamheidsaspecten van digitalisering bij de inrichting en organisatie van het onderwijs. Marieke Versteijlen, ICT-docent aan Avans Hogeschool, en auteur van het rapport heeft zich gericht op CO2-reductie en energie efficiency. Daarbij blijkt dat de mobiliteit van studenten en docenten een belangrijke bijdrage levert aan de totale CO2-voetafdruk.

Whitepaper 'Natuur, Milieu, Duurzaamheid en Onderwijs'

De Open Universiteit heeft zich via Paquita Pérez, UNESCO-hoogleraar Duurzaamheid, het afgelopen jaar met vele andere organisaties op het gebied van natuur, milieu en duurzaamheid (totaal ruim honderd) gebogen over de vraag hoe duurzaamheid in het onderwijs in 2032 eruit zou kunnen zien, en welke stappen daartoe nodig zijn. Dit proces werd gecoördineerd vanuit het interdepartementaal kennisprogramma DuurzaamDoor en heeft geresulteerd in het Whitepaper 'Ik, wij en de wereld' (2015). Aanbevelingen worden gedaan op het gebied van kennisintegratie, competenties, waardeoriëntatie en waardeafweging en attitudes (affectieve aspecten, morele ontwikkeling). Op deze wijze kan het onderwijs bijdragen aan een duurzame samenleving.