Methoden van onderzoek

Methoden van onderzoek

  • Onderwijswetenschappen
  • OB0302
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Deze cursus wordt ontwikkeld in het kader van het herontwerp van het Methoden en Statistiek onderwijs in de premaster Onderwijswetenschappen en vormt daarbinnen de eerste cursus. Waar studenten hiervoor eerst aanschoven bij cursussen van de faculteit Psychologie is ervoor gekozen om deze cursussen nu in eigen beheer te verzorgen om beter te kunnen aansluiten bij de eigen doelgroepen en ook bij de eigen masteropleiding waar de premaster naar toe geleidt.

In de cursus worden de volgende onderwerpen behandeld: introductie op wetenschappelijk onderzoek (kwalitatief en kwantitatief), het formuleren van onderzoeksvragen en hypothesen, het trekken van een steekproef uit de populatie, het operationaliseren van constructen, het opstellen van een conceptueel model met onafhankelijke en afhankelijke variabelen, betrouwbaarheid en validiteit, niet-experimenteel onderzoek, experimenteel onderzoek en cross-sectioneel versus longitudinaal onderzoek. Studenten leren om een design te kiezen dat past bij de onderzoeksvraag, onderzoek kritisch te evalueren en doen vaardigheden op om een praktisch probleem te onderzoeken. Ook worden de ethische aspecten van onderzoek doen besproken. Bij de opdrachten in de cursus wordt gebruik gemaakt van onderwijskundige voorbeelden, waaronder de ALOUD-studie.

Leerdoelen
- De stappen die doorlopen worden tijdens het doen van onderzoek beschrijven.
- Verschillen beschrijven tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek. in de verschillende onderzoekstappen die in deze cursus aan bod komen
- Een onderzoeksprobleem afbakenen.
- Beschrijven welke elementen een probleemschets moet bevatten en de kwaliteit van een probleemschets beoordelen.
- Beschrijven welke variabelen er onderscheiden kunnen worden, welke relaties deze kunnen hebben, en een conceptueel model vormen.
- Onderzoeksdoelen, onderzoeksvragen en hypothesen opstellen.
- Verschillende vormen van steekproeftrekking beschrijven.
- Beschrijven wat operationalisaties zijn.
- De keuze voor meetinstrumenten onderbouwen.
- Een korte beschrijving geven van verschillende onderzoeksmethoden en kernbegrippen bij deze methoden beschrijven.
- Ethische aspecten van het doen van onderzoek beschrijven.
- Verschillende typen onderzoeksrapportages onderscheiden.
- Criteria beschrijven voor het evalueren van onderzoek en deze toepassen op bestaande onderzoeksartikelen.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 18 november 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 3 november 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 3 november 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 17 november 2024.

Deze cursus start 28 april 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 13 april 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 13 april 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 27 april 2025.


Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

- Regelmatige contactmomenten waarop studenten vragen kunnen stellen aan de docent in de virtuele klas.

Tentamenvorm

Digitaal individueel tentamen met meerkeuzevragen en een opdracht.

Tentamendata

Digitaal individueel tentamen: volgens afspraak.
Opdracht: volgens afspraak.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

Handboek: J. W. Creswell & T.C. Guetterman,“Educational research. Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research.

Mediagebruik

Kennisclips en links naar relevante websites.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.