Resilience at work

Resilience at work

  • Managementwetenschappen
  • MB2902
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus kun je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Resilience, ook wel veerkracht of weerbaarheid genoemd, is zowel
Veerkracht, ook bekend als ‘resilience’, betekent niet zozeer het vermijden van stressvolle situaties, maar eerder het vermogen om uitdagingen doeltreffend en efficiënt te trotseren. Dit vermogen is van onschatbare waarde om optimaal te blijven functioneren in een voortdurend veranderende en complexe wereld. Veerkracht fungeert als de ruggengraat die individuen en organisaties weerbaar maakt tegen potentiële verstoringen of tegenslagen. Zo kunnen ze gedijen te midden van uitdagingen en zich voorbereiden op wat de toekomst voor ze in petto heeft.
Deze cursus belicht essentiële individuele, organisatorische en maatschappelijke vraagstukken en doet dit vanuit actuele kennis over veerkracht en diverse theoretische perspectieven. Hierbij ligt de focus op de verschillende invloeden en uitkomsten van veerkracht, met bijzondere aandacht voor het identificeren van zowel faciliterende als risicofactoren voor diverse belanghebbenden, waaronder medewerkers, teams en organisaties. Door middel van interessante praktijkvoorbeelden leer je hoe je deze waardevolle kennis kunt toepassen in de ontwikkeling en formulering van een verantwoord en relevant managementadvies.
Na deze cursus ben je in staat om veerkracht diepgaand te bespreken als persoonlijkheidskenmerk, proces en fenomeen. Ook kun je veerkracht op basis van de academische literatuur zorgvuldig omschrijven en onderscheiden van soortgelijke concepten. Je weet het belang van veerkracht voor verschillende stakeholders (medewerkers, team, organisatie, samenleving, enzovoort) op een wetenschappelijk onderbouwde manier uit te leggen en kunt op basis van de vakliteratuur reflecteren over de beschermende en risicofactoren van veerkracht. Bovendien kun je veerkracht op micro-, meso- en macroniveau verklaren vanuit actuele theoretische perspectieven en daarbij zowel gedragsmatige, cognitieve en omgevingsinvloeden aanwijzen. Met al deze waardevolle vaardigheden als bagage ben je klaar om stevig onderbouwde adviezen te formuleren omtrent het faciliteren van veerkracht voor de praktijk.

Bekijk ook eens de video met een introductie over deze cursus door de docent, Thomas Van Waeyenberg.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Voorkennis

Deze cursus is geprogrammeerd aan het einde van de bacheloropleiding Bedrijfskunde en veronderstelt voorkennis van het omgaan met academische literatuur (d.w.z. het lezen, interpreteren en correct citeren ervan).

Begeleidingsvorm

Deze cursus kun je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Automatische feedback, vragen aan/antwoorden van docenten/tutoren, discussieruimten en videomateriaal.

Docenten

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

Het tentamen bestaat uit twee tentamenopdrachten. De focus van opdracht 1 ligt op reproductie en redeneren a.d.h.v. een invuldocument. Opdracht 2 betreft de productie van een managementadviesrapport.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus is opgebouwd rondom studietaken. In de digitale leeromgeving worden verschillende (per thema geordende) opdrachten toegelicht en vind je verwijzingen naar een selectie van wetenschappelijke publicaties (in Nederlands en Engels). Het gaat hier om pdf-versies van artikelen/boekhoofdstukken, eventueel aangevuld met internetbronnen.

Mediagebruik

In deze cursus maken we gebruik van:
- verschillende kijk, lees- en maakopdrachten via de digitale leeromgeving
- vragen aan/antwoorden van docenten
- zelftoetsen, automatische feedback, instuuropdrachten
- verschillende elektronische bestanden (pdf, video) en hyperlinks naar overige internetbronnen.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleiders informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.