Denken over diversiteit en inclusie

Denken over diversiteit en inclusie

  • Cultuurwetenschappen
  • CB6402
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Kan een witte Nederlander het werk van een Afro-Amerikaanse dichter adequaat vertalen? Hoe kunnen we de betekenis en het succes van bewegingen als #MeToo, #KOZP en #BLM begrijpen? Hoe werken impliciete vooroordelen (bias) en kunnen mensen daarvoor eigenlijk wel verantwoordelijk worden gehouden? Zijn genderneutrale toiletten een gril? Dit soort vragen zorgt voor veelal verhitte debatten. Om er een zorgvuldig standpunt over te kunnen innemen, is het onontbeerlijk om te beschikken over kennis van en inzicht in het denken over diversiteit en inclusie. Deze cursus biedt precies daarin een inleiding.

Ten eerste biedt de cursus conceptuele kaders voor het interpreteren en analyseren van de werking van (impliciete) vooroordelen en processen van onderdrukking, marginalisering, onderrepresentatie en uitsluiting van mensen op basis van hun groepslidmaatschap, en de normen en culturele structuren die deze processen mogelijk maken. Aan bod komen concepten rond sociale identiteit, intersectionaliteit en macht; rond kolonialiteit, postkolonialiteit en dekolonialiteit; rond verbeelding en visuele praktijken, en tot slot rond politieke epistemologie (alledaagse kenpraktijken en wetenschappelijke kennisproductie).

Ten tweede biedt de cursus conceptuele kaders voor het interpreteren, analyseren en evalueren van uiteenlopende strategieën van ‘inclusie’: emancipatie, protest en transformatie (vóór dan wel dóór bovengenoemde groepen), zoals identiteitspolitiek, het activisme van sociale bewegingen en diversiteitsbeleid. Deze interdisciplinaire conceptuele kaders worden ontleend aan de genderstudies (feministische theorievorming) en post-/dekoloniale theorievorming (critical race theory).

Deze cursus maakt deel uit van het Focusprogramma Diversiteit en inclusie.

Leerdoelen
Na afronding van de cursus kan je:
- cultuurwetenschappelijke teksten zelfstandig lezen en in eigen woorden samenvatten,
- in de verschillende aangereikte teksten vooronderstellingen, argumenten en conclusies van de auteur aanwijzen,begrijpen en interpreteren,
- wetenschappelijke literatuur over een specifiek thema bevragen, en de teksten kritisch met elkaar vergelijken.

Specifieke leerdoelen:
Na afronding van de cursus kan je:
- een aantal verschillende invloedrijke conceptualiseringen van diversiteit en uitsluiting aanwijzen en uitleggen, en verschillen daartussen benoemen. Deze concepten hebben te maken met sociale identiteit, intersectionaliteit en macht; met kolonialiteit, postkolonialiteit en dekolonialiteit; met verbeelding en visuele praktijken, en tot slot met politieke epistemologie (alledaagse kenpraktijken en wetenschappelijke kennisproductie),
- een aantal verschillende invloedrijke inclusiviteitsstrategieën en -bewegingen aanwijzen en uitleggen, en verschillen daartussen benoemen, zowel de verschillende strategieën van gemarginaliseerde groeperingen van verzet en erkenning (sociale bewegingen) als de verschillende beleidsstrategieën voor de insluiting van gemarginaliseerde groeperingen,
- dilemma’s, twistpunten, risico’s en conceptuele en praktische problemen van identiteitspolitiek van sociale bewegingen aanwijzen en herkennen,
- dilemma’s, twistpunten, risico’s en conceptuele en praktische problemen van ‘diversiteits- en inclusiebeleid’ en het liberale diversiteitsvertoog aanwijzen en herkennen,
- begrippen rond kolonialiteit/dekolonialiteit/postkolonialiteit, verbeelding en wetenschappelijke kennisproductie toepassen in de cursussen over Diversiteit in de erfgoedsector (2) en in kunstzinnige praktijken (3), met name.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 18 november 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 3 november 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 3 november 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 17 november 2024.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Zelfstudie met zelftoetsvragen met gestandaardiseerde feedback en twee fysieke groepsbijeenkomsten.

Begeleidingsbijeenkomsten


Studiecentrum Utrecht
Kwartiel 2 - begeleider: mw.dr. M. Borren
- do 21-11-2024 / 13.00-17.00 uur / startbijeenkomst
Studiecentrum Utrecht
- do 09-01-2025 / 13.00-17.00 uur / filmbijeenkomst
Online-bijeenkomst
- wo 12-02-2025 / 15.00-17.00 uur
Studiecentrum Amsterdam
- wo 02-04-2025 / 10.30-15.30 uur

Docenten

Tentamenvorm

Digitaal groepstentamen met meerkeuzevragen en open vragen.

Tentamendata

26-08-2024 14:00, 03-02-2025 19:00, 22-04-2025 19:00, 25-08-2025 14:00.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

Digitale reader en digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

Als student kan je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen gaan. Hier kan je met je medestudenten en de docent informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.n