NW_UnescoChairs_head_large.jpg
A Decade of Progress on Education for Sustainable Development
Reflections from the UNESCO Chairs Programme - UNESCO kijkt in deze publicatie terug op de bijdrage van de UNESCO leerstoelen die gerelateerd zijn aan duurzame ontwikkeling, aan de periode 'Leren voor Duurzame Ontwikkeling', 2005-2015.

UNITWIN

Deze publicatie is verschenen in het kader van het 25-jarig bestaan van het UNITWIN programma waar de UNESCO leerstoelen deel van uitmaken. Een bijdrage van prof. Paquita Perez Salgado en dr. Jos Rikers is opgenomen. Hierin wordt het programma van de leerstoel uiteengezet en worden de belangrijkste lijnen nader toegelicht.

Onderzoekslijnen

Het programma van de leerstoel Kennis transfer voor Leren voor Duurzame Ontwikkeling ondersteund door ICTs kent drie onderzoekslijnen:

1. De ontwikkeling van competentiegericht academisch onderwijs in de milieuwetenschap met specifieke aandacht voor de interventiecompetentie. De ontwikkeling van een interventiecompetentie stelt studenten in staat maatschappelijk robuuste oplossingen voor problemen die een duurzame oplossing vragen te beschrijven en te ontwikkelen.

2. Het ontwikkelen van attractieve en praktische kennisconcepten voor duurzame ontwikkeling. Een voorbeeld is het concept lived experience. Bij lived experience wordt gebruik gemaakt van de achtergrond van de lerende om een verbinding te leggen met duurzaamheidsproblemen en zo het proces van verandering met meer succes te beïnvloeden. Op deze wijze wordt de diversiteit van achtergronden een deel van de oplossing.

3. Onderzoek naar de inzetbaarheid van ICT en open-educationconcepten bij het inrichten van leerervaringen. Het onderzoek is momenteel gericht op klimaatverandering en sociaal ondernemerschap.

De publicatie is beschikbaar op de website van UNESCO.