ALG_organisatie_19966_head_large.jpg

Kwaliteitszorg onderwijs

Kwaliteitszorg is essentieel om ervoor te zorgen dat ons onderwijs van hoog niveau blijft. Het omvat een reeks activiteiten die zijn ontworpen om de onderwijskwaliteit te bewaken, te evalueren en te verbeteren. Op basis van nationale en internationale standaarden monitoren we ons onderwijs en zorgen we ervoor dat het onderwijs aansluit bij de verwachtingen van studenten, medewerkers en het werkveld.

We gebruiken hiervoor de Plan-Do-Check-Act-cyclus van Deming (PDCA-cyclus). Kortgezegd komt deze cyclus neer op het volgende:
- Plan: Zeg wat je doet.
- Do: Doe wat je zegt.
- Check: Evalueer, analyseer en reflecteer.
- Act: Verbeter het.

Het handboek De Kwaliteitszorg van het onderwijs van de Open Universiteit (pdf) omschrijft het systeem van kwaliteitszorg met daarin ook de verschillende PDCA-cycli per niveau in de organisatie, zoals weergegeven in onderstaande figuur.

De onderwijskwaliteit van de Open Universiteit wordt bepaald door de volgende aspecten:

Het onderwijs is geaccrediteerd. Onze instelling en onze opleidingen zijn geaccrediteerd.
Dat wil zeggen dat een door de NVAO goedgekeurd panel van onafhankelijke deskundigen heeft vastgesteld dat ze voldoen aan de eisen die in het accreditatiekader NVAO gesteld worden.

We realiseren onze onderwijsvisie. We zorgen dat al het onderwijs en de manier waarop we het ontwikkelen en verzorgen in lijn is met onze onderwijsvisie, zoals vastgelegd in ons onderwijsmodel (pdf).

De tevredenheid van onze stakeholders. Via het team kwaliteitszorg van het Expertisecentrum onderwijs (ECO) worden verschillende instrumenten ingezet om de tevredenheid van onze studenten, alumni en andere stakeholders in beeld te brengen. Ook de Nationale Studenten Enquête is een zeer belangrijke bron om te meten hoe onze studenten het onderwijs van de Open Universiteit ervaren.

De studeerbaarheid van het onderwijs. De studenten worden zo veel mogelijk in staat gesteld hun onderwijsdoelen te realiseren. Dit wordt onder meer inzichtelijk gemaakt via ons onderwijsdashboard.

Er is een sterke kwaliteitscultuur. Er is sprake van een kwaliteitscultuur die stimuleert dat alle betrokkenen, zowel intern als extern, zich in dialoog met elkaar continu richten op het gewenste resultaat en door middel van een constructief-kritische houding streven naar kwaliteitsverbeteringen.

Heb je vragen over onze kwaliteitszorg, dan kun je contact opnemen met een van de volgende personen:

Het algemene kwaliteitszorgsysteem van de OU: Tom Melai.
Visitaties en midtermreviews van opleidingen: Sylvia Bastiaansen.
Kwaliteitszorg binnen een opleiding: Programmaleider van de opleiding
Kwaliteitszorg binnen een faculteit: Hoofd BOO of Coördinator Onderwijs
Nieuwe opleidingen: Tom Melai
Evaluaties van het onderwijs: Team kwaliteitszorg ECO.