MW_Urban_Empires_12986_head_large.jpg
Playground Heroes

Playground Heroes

Een educatief programma voor leerlingen van de basisschool om racisme te begrijpen en herkennen en veilig in te grijpen op racisme gebaseerde pestsituaties.

Onderzoekslijn: Safety and Resilience in Urban Environments
Promotieonderzoek
Onderzoeker: Karen Aduful
Start 2022

Contact: prof. dr. Arjan Bos

Op scholen worden regelmatig kinderen gepest vanwege hun ras, ethniciteit of religie. Het project Gate-bull ontwikkelde een anti-pestprogramma specifiek gericht op discriminerend pesten. Het lesmateriaal leert kinderen in de hoogste klassen van het basisonderwijs (9 tot 12 jaar) discriminerende pestsituaties te herkennen en leert ze hoe ze veilig en constructief kunnen ingrijpen als ze getuige zijn van zo’n pestsituatie. Gate-Bull werd in een pilot uitgetest en de resultaten bleken veelbelovend.

Het project Playground Heroes bouwt voort op Gate-Bull. Doel is om een herontwerp en uitbreiding van de interventie en een grootschalige evaluatie. Dat gebeurt vanuit een interdisciplinaire benadering waarbij kennis uit de psychologie (stigma-reductie), onderwijswetenschappen en historisch perspectief wordt ingebracht. Het project wil nieuwe theoretische inzichten ontwikkelen in de determinanten van positief omstandersgedrag in discriminerende pestsituaties en in de werking en effectiviteit van het programma. Het eindproduct is een omvattende interventie tegen discriminerend pesten die beschikbaar wordt gemaakt voor het basisonderwijs. Door kinderen vaardig te maken om positief omstandergedrag te vertonen bij discriminerend pesten draagt het project bij aan een veilige en veerkrachtige samenleving.

Team

Faculteit Psychologie: prof. dr. Arjan Bos, dr. Roy A. Willems, dr. Trijntje Völlink en dr. Francine Dehue.
Faculteit Cultuurwetenschappen: prof. dr. Gemma Blok, dr. Pieter de Bruijn.
Faculteit Onderwijswetenschappen: Dr. Giel van Lankveld
School of Education and Social Sciences, University of the West of Scotland: Dr. Maria Sapouna.