MW_Urban_Empires_12986_head_large.jpg
Druppel voor druppel

Druppel voor druppel

Slimme gebouwen slimmer maken met AI en gamification om mensen te helpen energie te besparen.

Onderzoekslijn: Learning and Innovation in Resilient Systems
Promotieonderzoek
Onderzoeker: Birce Yilmazkarasu
Start 2022

Contact: prof. dr. Roland Klemke

Dit multidisciplinaire project wil methoden te ontwikkelen om mensen aan te zetten tot gedragsverandering richting een meer duurzame leefstijl. We doen dit door de nieuwste technologieën te gebruiken gebaseerd op psychologisch en onderwijswetenschappelijke theorie en praktijk. Specifiek: we gebruiken het Internet-of-Things (IoT), Artificial Intelligence (AI), gamificatie, en psychologisch interventieontwerp om gedragsverandering te faciliteren. 

Living labs

Om gedragsverandering te faciliteren moeten we eerst weten wat de gedragspatronen en de psychologische determinanten zijn van de bewoners van een huis of kantoor. Twee ‘living labs’, een kantoorgebouw en een woonhuis, worden uitgerust met IoT-sensoren (bijvoorbeeld beweging, temperatuur, stroomverbruik). Die sensoren leveren de informatie over de gedragspatronen van de bewoners en de manier waarop ze de ruimte gebruiken. De data van de sensoren gebruiken we om gedragsmodellen te trainen met gebruikmaking van machine learning algoritmes. Met de modellen kunnen we het gedrag van de bewoners voorspellen. 

Gamification

Ons pedagogische model bestaat uit interventies (bijvoorbeeld het energieverbruik tonen van de laatste activiteit) en gamificatie om de gewenste gedragsverandering over de langere termijn vast te houden. In de game zijn er twee types spelers: de bewoners en de AI, die samenwerkend handelen. Het doel van de AI-speler is om kansen voor energiebesparend gedrag te identificeren en te delen met de bewoners. Het doel van de bewoners in het spel is om die kansen te grijpen ofwel door zelf iets te doen ofwel door de energiebesparende taak te delegeren aan de AI-speler. De spelers winnen of verliezen punten op basis van de gegrepen of gemiste kansen. 

Team

Faculteit Onderwijswetenschappen: Prof. Dr. Roland Klemke (promotor).
Faculteit Bètawetenschappen: Dr. Deniz Iren (copromotor).
Faculteit Psychologie: Dr. Gjalt-Jorn Peters (copromotor).