null Workshop: maak je eigen docent met Artificial Intelligence

OW_Workshop_AI_Docent_24614_head_large.jpg

Workshop: maak je eigen docent met Artificial Intelligence

Een virtuele docent maken die alles weet en doet wat jij wilt - het kan al. Kevin Ackermans, universitair docent van de vakgroep Online leren en instructie (Onderwijswetenschappen) aan de Open Universiteit, heeft in Spanje twee workshops gegeven over hoe je een digitale docent kan creëren met behulp van Artificial Intelligence (AI).

Eigen laptops

Ackermans gaf de workshops op de JURE conferentie bij de Universiteit van Sevilla en bij de European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) SIG 2 en SIG 15 summer school in Valencia. Tijdens de drie uur durende training leerden de deelnemers hoe ze AI in konden zetten om een instructievideo te maken gebaseerd op bijvoorbeeld een artikel of podcast. Ze werkten op hun eigen laptop, en zoveel mogelijk met behulp van open source software. Dit is niet-commerciële software die gratis beschikbaar wordt gesteld.

Interactie met Metahuman

Eerst maakten de deelnemers een zogenaamde Metahuman die de rol van docent kan vervullen, oftewel de 'fysieke kant' van de AI. Vervolgens konden de deelnemers een aantal taken uitvoeren. Zo konden ze AI inzetten om vooraf opgenomen audiomateriaal om te zetten naar gezichtsuitdrukkingen voor de Metahuman. Die kon dan bijvoorbeeld bepaalde emoties en lip-, wenkbrauw- en oogbewegingen krijgen. Ook leerden de deelnemers hoe ze de Metahuman interactief kunnen gebruiken, zodat studenten hem vragen kunnen stellen. Ze konden een docent 'bouwen' die op een vooraf ingestelde manier antwoord geeft op vragen, gebaseerd op tekstmateriaal. De Metahuman kan zo worden geprogrammeerd dat hij alle relevante zaken weet die een menselijke docent ook zou weten: waar hij werkt, wie zijn collega’s zijn, en volgens welk lesmateriaal hij in eerste instantie moet antwoorden. Bovendien onthoudt hij de interactie met de student.

Diversiteit en gelijkheid in AI?

De succesvolle workshops leverden niet alleen nieuwe vaardigheden op voor de deelnemers, maar gaven ook aanleiding tot gesprekken over ethische zaken. Zo werd er gediscussieerd over het geslacht en de etniciteit van de Metahuman in combinatie met het vak dat hij/zij gaat geven. De bouwer van een virtuele docent moet dus ook aandacht besteden aan zaken als stereotypen en diversiteit, zo bleek.


Voorbeeld van een Metahuman