null Werkplaats Onderwijsonderzoek 'Gepersonaliseerd leren met ICT'

OW_WerkplaatsOnderwijsonderzoek_14991_head_large.jpg
Leren
Werkplaats Onderwijsonderzoek 'Gepersonaliseerd leren met ICT'
Hogeschool Arnhem Nijmegen, het Welten-instituut en negen schoolbesturen uit het basisonderwijs starten een nieuwe Werkplaats Onderwijsonderzoek in het primair onderwijs. Met steun van het NRO zal deze Werkplaats zich specifiek richten op 'gepersonaliseerd leren met behulp van ICT'. Uitgaande van ambities uit de praktijk zullen integrale interventies op dit vlak ontwikkeld en onderzocht worden. Dit is goed nieuws want er is een sterke behoefte aan meer kennis over 'wat werkt' en 'wat niet werkt'.

Gepersonaliseerd leren: volop mogelijkheden maar kennis schiet nog tekort

Gepersonaliseerd leren wil zeggen dat in leersituaties efficiënt en effectief wordt ingespeeld op de individuele verschillen tussen leerlingen. ICT biedt daar vele mogelijkheden voor. De werkplaats gaat aan de slag met onderzoek naar de verschillende vormen van gepersonaliseerd leren, de effecten op de cognitieve leerprestaties, zelfregulerende vaardigheden en de motivatie van leerlingen, de consequenties voor de schoolorganisatie, en de (ICT-)competenties van leraren en leerlingen.

Vraagstukken uit de praktijk

Kenmerkend voor de Werkplaats Onderwijsonderzoek is dat leraren, lerarenopleiders, studenten en onderzoekers samen onderzoek verrichten naar vraagstukken die in de klas ontstaan. Ze gaan samen aan de slag op de eigen school om te kijken welke vraagstukken er leven en hoe je met integraal ontwerpen het onderwijs zó vorm kunt geven dat je recht doet aan verschillen tussen leerlingen. En natuurlijk wat de inbreng kan zijn van ict. Zo ontstaat er een nauwe verbinding tussen de werelden van onderwijs en onderzoek, en dragen de resultaten bij aan het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Van groot belang is kennisuitwisseling: de werkplaats moet een kennisknooppunt worden. Opgedane kennis, ervaringen en tips worden gedeeld om andere scholen op weg te helpen met het maken van gefundeerde keuzes. Resultaten worden onder meer verspreid via de website ixperium.nl.

Consortium

De partijen in de Werkplaats Onderwijsonderzoek werken al langer samen in het iXperium/Centre of Expertise Leren met ICT. Dit is een netwerkorganisatie van po, vo en mbo, lerarenopleidingen en lectoraat Leren met ICT van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Verschillende onderwijsbesturen uit de regio Arnhem en Nijmegen zijn erbij betrokken en de samenwerking is gericht op leren en lesgeven met ICT.

Van de zes aanvragen die NRO ontving kon er maximaal één gehonoreerd worden. Het consortium is dan ook erg blij de uitverkorene te zijn. Met de ontvangen subsidie kan de werkplaats drie jaar lang draaien.

Bekijk de video van AnneMarieke van Loon (HAN) over gepersonaliseerd leren.