null Promotieonderzoek naar leerpotentieel tijdens stages

OW_Promotie_Lieke_Ceelen_23534_head_large.jpg

Promotieonderzoek naar leerpotentieel tijdens stages

Hoe kunnen leermogelijkheden tijdens stages benut worden? Onderzoek naar stagepraktijken in de gezondheidszorg geeft inzicht in de rijkheid van het leerpotentieel van de werkplek. Praktijkopleiders hebben, in interacties met studenten, een cruciale rol in het herkennen, benutten en beïnvloeden van dit leerpotentieel. Promovenda Lieke Ceelen deed de afgelopen jaren onderzoek naar de facilitering van werkplekleren. Zij verdedigt haar proefschrift 'Pedagogic practices in healthcare placements. Unravelling the dynamics of facilitating workplace learning' op vrijdag 7 juni 2024 om 13.30 uur aan de Open Universiteit in Heerlen.

Leerpotentieel van stagepraktijken

Werkplekleren is een belangrijk onderdeel van beroepsopleidingen. Stagebegeleiding op de werkplek speelt hierin een cruciale rol. Om het leerproces van studenten tijdens stages goed te kunnen monitoren en begeleiden, is het belangrijk om zicht te hebben op het leerpotentieel van de stagepraktijken en de manieren waarop studenten op de werkplek ondersteund en begeleid worden door praktijkopleiders en andere collega's.

Vanzelfsprekend tijd voor studenten

Een belangrijke bevinding uit het onderzoek van Ceelen is dat op de ene stageplek er vanzelfsprekend tijd is voor studenten om in gesprek te gaan met collega's over leer- en werkervaringen, terwijl studenten op andere plekken vooral zelfstandig aan het werk waren. Ook waren er grote verschillen in de manieren van begeleiding door praktijkopleiders.

Begeleidingsstrategieën

Welke begeleidingsstrategieën gebruiken praktijkopleiders om studenten te helpen leren terwijl ze aan het werk zijn? Drie begeleidingsstrategieën bleken door alle begeleiders te worden toegepast: het laten zien van beroepsmatig handelen, het stimuleren van participatie en het toevertrouwen van zelfstandig handelen. Ook studenten zetten strategieën in, om zo, in interacties met praktijkopleiders, richting te geven aan hun leerervaringen.

Aanbevelingen

Een van de aanbevelingen is dat docenten, praktijkopleiders en studenten expliciet met elkaar bespreken of de werkplek voldoende mogelijkheden biedt voor de student om actief en samen met anderen te leren. De resultaten bieden ook aanleiding om de manier van begeleiden te bespreken met praktijkopleiders, zodat zij bewust begeleidingsstrategieën kunnen inzetten. Ook biedt het promotieonderzoek handvatten om studenten voor te bereiden op een actieve rol tijdens stages.  

Promotie Lieke Ceelen

Lieke Ceelen (Veghel, 1986) is onderwijskundige en onderwijsonderzoeker. Op vrijdag 7 juni 2024 om 13.30 uur verdedigt zij haar proefschrift met de titel 'Pedagogic practices in healthcare placements. Unravelling the dynamics of facilitating workplace learning' bij de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit in Heerlen.

Promotoren zijn prof. dr. Elly de Bruijn (Open Universiteit) en em. prof. dr. Loek Nieuwenhuis (Open Universiteit). Copromotor is dr. Anne Khaled (HAN University of Applied Sciences). De promotie is live bij te wonen bij de Open Universiteit in Heerlen en online te volgen via ou.nl/live.