null Promotie: De mogelijkheden en onmogelijkheden van innovatie in opkomende markten

MW_Promotie_HammadBinAzamHashmi_14969_head_large.jpg

Promotie: De mogelijkheden en onmogelijkheden van innovatie in opkomende markten

Willen bedrijven in opkomende markten en economieën concurrentievoordeel opbouwen en hun afzetgebied uitbreiden, dan zullen ze moeten innoveren. Echter, dat is in de context van een opkomende markt niet eenvoudig. In zijn proefschrift toont Hammad Bin Azam Hashmi aan dat technologische- en marktinnovaties de exportprestaties van bedrijven verbeteren, waarbij lokale instituties dit effect versterken. Daarnaast dragen ondernemerschap en een divers samengesteld topmanagementteam bij aan een succesvol innovatietraject.

In opkomende markten en ontwikkelingslanden draait innovatie vaak vooral om het creëren van betaalbare en duurzame oplossingen die rekening houden met de specifieke behoeften en beperkingen van het land. Wat in deze markten bij succesvolle innovatie de rol is van strategisch beleid, leiderschapskarakteristieken en institutionele factoren van het thuisland, is tot nu toe nog weinig onderzocht. In zijn proefschrift, dat hij op 22 maart verdedigt aan de Open Universiteit in Heerlen, gaat Hammad Bin Azam Hashmi in drie studies in op deze thema’s.

Resultaten van het onderzoek

De drie studies samen leiden tot meer begrip over de invloed van bedrijfsstrategieën en omgevingskenmerken op de resultaten van internationalisering gedreven door innovatie en op de resultaten op het gebied van duurzame innovatie in opkomende markten en economieën. De eerste studie draagt bij aan kennis over 'omgekeerde innovatie' en internationalisering door bedrijven in deze markten. 'Omgekeerde innovatie' verwijst naar innovatie die zich vanuit ontwikkelingslanden verspreidt naar de geïndustrialiseerde wereld. Uit de studie blijkt dat ondernemerschap daarbij van fundamenteel belang is. Bedrijven die innovatief en proactief zijn en risico’s durven te nemen, dragen het meeste bij aan 'omgekeerde innovatie'. Dat leidt er ook toe dat de internationale bedrijfsresultaten van deze bedrijven verbeteren. Het tweede onderzoek biedt nieuwe inzichten in de rol van corporate governance en managementteams in het aanjagen van duurzame innovatie. En deel drie laat zien hoe MKB-bedrijven in ontwikkelingslanden formele en informele structuren kunnen inzetten om hun innovatieresultaten en mondiale concurrentiekracht te verbeteren met behulp van baanbrekende innovaties.

Promotie Hammad Bin Azam Hashmi

Op vrijdag 22 maart 2024 om 13.30 uur verdedigt Hammad Bin Azam Hashmi (1990, Punjab, Pakistan), promovendus bij de faculteit Managementwetenschappen, zijn proefschrift 'Innovation Strategies in Emerging and Developing Markets: Examining the Drivers, Processes and Outcomes'. De promotor is prof. dr. Marjolein Caniëls (Open Universiteit), de co-promotores zijn dr. Cosmina Voinea (Open Universiteit) en dr. Ward Ooms (Open Universiteit). De promotie is live bij te wonen bij de Open Universiteit in Heerlen en online te volgen via ou.nl/live.