null Ouderenpsychologie

Ouderenpsychologie

  • Psychologie
  • PB2112
  • 5 EC
  • Dit product is tijdelijk niet leverbaar
Deze cursus kun je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Ouderenpsychologie is in de afgelopen decennia een steeds belangrijk aandachtsgebied geworden binnen de psychologie. Voor aanstaande psychologen is het een vereiste om algemene kennis te hebben over het proces van ouder worden, bijvoorbeeld welke veranderingen er optreden (lichamelijk, cognitief, mentaal) bij het ouder worden en welke gevolgen dit heeft voor het individu, de omgeving, de samenleving als geheel en specifiek voor diagnostiek en begeleiding/behandeling van ouderen. Hoe kan een psycholoog mensen begeleiden met de specifieke uitdagingen die in de oudere populatie een rol spelen? Deze vraag komt in de cursus uitgebreid aan bod.

De cursus bestaat uit een aantal thema’s. Allereerst zal als inleiding en basis de ouderenpsychologie in Nederland en psychologische levenslooptheorieën worden besproken. Vervolgens zullen specifieke thema’s gerelateerd aan de ouderenpsychologie worden besproken zoals gezondheid en preventie, werk, levensloopthema’s (o.a. verlies en rouw, kwaliteit van leven) en domeinen van psychisch functioneren (o.a. stemming, cognitie, persoonlijkheid). Tot slot wordt ingezoomd op psychologische interventies (o.a. mediatieve therapie, life-review, cognitieve revalidatie en mantelzorgondersteuning).

Leerdoelen
Doel van de cursus is kennis en inzicht verschaffen in de ouderenpsychologie en relevante thema’s voor de ouderenpopulatie.
Nadat je de cursus hebt bestudeerd, kun je:
˗ het verouderingsproces en de uitwerking hiervan op gebied van gezondheid, welbevinden, sociaal netwerk en werk globaal beschrijven
˗ een omschrijving geven van een aantal psychologische levenslooptheorieën en mogelijke overeenkomsten en verschillen aanduiden
˗ problemen in verschillende domeinen van psychisch functioneren (stemming, cognitie, persoonlijkheid en gedrag) herkennen, hiervoor een diagnostisch model opstellen en (klinische) behandelmogelijkheden beschrijven
˗ actuele theoretische kaders rondom levensloopthema’s zoals zingeving, kwaliteit van leven, rouw, levenseinde, seksualiteit en wilsbekwaamheid aan de hand van empirisch onderzoek reproduceren
˗ de functie en rol als psycholoog rondom levensloopthema’s als zingeving, kwaliteit van leven, rouw, levenseinde, seksualiteit en wilsbekwaamheid herkennen
˗ mogelijke interventiestrategieën vanuit levensloop en klinisch perspectief beschrijven voor problematiek gerelateerd aan de ouderenpsychologie
˗ jouw mening geven over een bepaald deelgebied van de ouderenpsychologie en deze mening schriftelijk overbrengen aan anderen
˗ aan de hand van een praktijkcasus psychologische levenslooptheorieën kunnen toepassen en een voorstel doen van mogelijke interventiestrategieën.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Aanmeldingsdata

Deze cursus zal naar verwachting verschijnen per 17-08-2024.
Aanmelden is mogelijk vanaf deze datum.

Voorkennis

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor deze cursus.

Begeleidingsvorm

De vorm van begeleiding bij deze cursus betreft standaardbegeleiding. Dit houdt in dat er geen face-to-face studiebegeleiding plaatsvindt. Je kunt bij problemen de docent en tutor raadplegen. Competentie wordt aangeleerd door casusgestuurde opdrachten voorzien van (gestandaardiseerde) feedback. Het is bovendien mogelijk dat studenten vragen stellen aan de tutor en elkaar consulteren en ondersteunen via de discussiegroep.

Tentamenvorm

Digitaal individueel tentamen met meerkeuzevragen.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Het cursusmateriaal bestaat uit een tekstboek, digitale artikelen en de online leeromgeving (Brightspace) met lees- en verwerkingsopdrachten en videofragmenten/interviews.
De verplichte literatuur bestaat uit:
- delen van het tekstboek: Vink, M., Kuin, Y., Westerhof, G., Lamers, S., & Pot, A. M. (Red.) (2017). Ouderenpsychologie (2e druk). De Tijdstroom.
- digitale artikelen (opgenomen in de online leeromgeving) behorende bij de verschillende thema’s.

Digitale leeromgeving

Als student kun je gebruikmaken van de online leeromgeving. Hier kun je met medestudenten en de docent(en) en tutor informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.