null Onderzoekspracticum cross-sectioneel onderzoek

Onderzoekspracticum cross-sectioneel onderzoek

  • Psychologie
  • PB0822
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Deze cursus is een inleiding in multivariate analyses. Deze cursus bouwt voort op de univariate en bivariate analyses uit de cursus Onderzoekspracticum inleiding onderzoek (PB0212) en op interviews en cognitieve interviews uit de cursus Onderzoekpracticum kwalitatief onderzoek (PB1612).

De cursus start met een korte reflectie op constructen en items aan de hand van de cognitieve interviews waarmee Onderzoekspracticum kwalitatief onderzoek wordt afgesloten. Vervolgens wordt dit concept van cognitieve validiteit doorgetrokken naar constructvaliditeit.

Vervolgens wordt als herhaling de factoranalyse kort besproken als middel om patronen in sets van items te analyseren.

Daarna staan we stil bij betrouwbaarheidsanalyse en hoe verdelingsvormen van items kunnen worden beoordeeld in het kader van de verdelingsvorm die elk item moet hebben volgens de theorie. Ook gaan we in op de implicatie van verdelingsvormen voor correlatieanalyse, en worden de test-retestbetrouwbaarheid en verschillende interne consistentiecoëfficiënten behandeld. Ook behandelen we hoe je beslissingen kunt nemen om items te selecteren voor een meetinstrument op basis van de theorie en aan de hand van de verbanden tussen items onderling en tussen items en de uitkomsten van meetinstrumenten van andere constructen, en op basis van de uitkomsten van factoranalyses. Hierbij is er aandacht voor de berekening van het aantal benodigde deelnemers.

Tot slot leggen we uit hoe regressieanalyse uitgebreid kan worden naar meerdere voorspellers (dat is, multipele regressie), welke voorwaarden er zijn bij multiple regressie, en hoe berekend kan worden hoeveel deelnemers er nodig zijn.

Deze stof wordt besproken aan de hand van diverse casussen uit toegepast onderzoek. Hierdoor leer je kritisch denken over psychologische constructen en meetinstrumenten voor die constructen, en verifiëren, en leer je multivariate analyses uitvoeren. Deze verworven competenties demonstreer je in het eindverslag, waarin je een aantal analyses uitvoert en hierover rapporteert.

Leerdoelen
Het belangrijkste leerdoel van deze cursus is dat je in staat bent om multivariate regressie analyses toe te passen in wetenschappelijk onderzoek, en het rapporteren van een eenvoudige studie. Met betrekking tot methodologie leer je onder welke voorwaarden je cross-sectioneel onderzoek kunt inzetten voor het beantwoorden van onderzoeksvragen. Met betrekking tot statistiek leer je het uitvoeren, interpreteren en rapporteren van multipele regressieanalyses. Tot slot leer je om een onderzoeksverslag te schrijven volgens de richtlijnen in de meest recente publicatiehandleiding van de American Psychological Association (APA).

Ingangseisen

Je moet de cursus Literatuurstudie (PB0712) hebben afgerond. Dit geldt niet voor de premasters waarvan Literatuurstudie geen deel uit maakt.

Bachelorstudenten en premasterstudenten Psychologie:
Je moet de onderzoekspractica inleiding data-analyse (PB0202) of inleiding onderzoek (PB0212) én experimenteel onderzoek (PB0402 of PB0412) hebben afgerond. Indien de cursussen in aansluitende kwartielen gevolgd worden, dan moet je inschrijfrechten hebben voor de cursussen die als ingangseis gelden.

Premasterstudenten Onderwijswetenschappen:
Je moet de onderzoekspractica inleiding data-analyse (PB0202) of inleiding onderzoek (PB0212) én experimenteel onderzoek (PB0402 of PB0412) hebben afgerond, voor zover deze cursussen in de premaster opgenomen zijn. Indien de cursussen in aansluitende kwartielen gevolgd worden, dan moet je inschrijfrechten hebben voor de cursussen die als ingangseis gelden.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 18 november 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 3 november 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 3 november 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 17 november 2024.

Deze cursus start 28 april 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 13 april 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 13 april 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 27 april 2025.


Begeleidingsvorm

Er worden online begeleidingsbijeenkomsten georganiseerd. Er wordt sterk aangeraden deze bijeenkomsten te volgen. Vragen kun je vragen stellen via https://onderzoeksvragen.ou.nl.

Aanmelden begeleiding

Aanmelden voor de bijeenkomsten is mogelijk zodra je toegang hebt tot de online leeromgeving van deze cursus.

Docenten

Er zijn diverse docenten bij deze cursus betrokken. De namen staan bij de begeleidingsbijeenkomsten.
mw. dr. M. Duif(examinator), dhr. P. van Tuijl MSc (plv. examinator) en dhr. dr. Peter Verboon.

Tentamenvorm

Tentamenvorm is nog niet bekend.

Tentamentoelichting

De tentaminering bestaat uit twee onderdelen: DIT en een werkstuk.

Cursusmateriaal

De cursus bestaat uit de Nederlandstalige online leeromgeving (Brightspace) met verwerkingsopdrachten. Deze maak je op basis van een online open source theorieboek: het Open Methodologie en Statistiekboek (OpenMenS). In de leeromgeving vind je alle links naar deze bron. Voor vragen is er een vraag/antwoord-website waar ook discussie mogelijk is.

Mediagebruik

Er zijn verschillende softwarepakketten beschikbaar die je kunt gebruiken voor de analyses, zoals jamovi, SPSS, R, .

Digitale leeromgeving

Na inschrijven kun je gebruikmaken van de online leeromgeving. Hier kun je met medestudenten en de docent(en) informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof. Ook kun je inhoudelijke vragen stellen aan docenten via een vraagbaak https://onderzoeksvragen.ou.nl.