null OU helpt Deloitte bij ontwikkeling instrument voor succesvollere samenwerking tussen stakeholders

OW_Abstract_11783_head_large.jpg
OU helpt Deloitte bij ontwikkeling instrument voor succesvollere samenwerking tussen stakeholders
Voor een succesvolle aanpak van complexe maatschappelijke vraagstukken is samenwerking steeds meer noodzakelijk. Echter, naarmate meerdere samenwerkingspartners betrokken raken bij projecten, wordt het moeilijker gezamenlijke doelstellingen te behalen en kunnen er verschillende belemmeringen ontstaan. Daarom ontwikkelt Deloitte een nieuw instrument dat de standpunten, belangen en afhankelijkheden van de samenwerkingspartners beter in kaart brengt. Dr. Ward Ooms, universitair docent bij de faculteit Management, Science & Technology van de Open Universiteit, adviseert Deloitte bij de ontwikkeling en inrichting van dit instrument dat de connecties tussen de stakeholders zichtbaar maakt.

Persoonlijke relatie

Ward Ooms concludeerde in zijn proefschrift in oktober 2016 al dat geografische nabijheid, sociale nabijheid, cognitieve nabijheid en/of organisatorische nabijheid van samenwerkingspartners geen garantie voor succesvolle samenwerking tussen stakeholders zijn. Uit zijn onderzoek blijkt dat een persoonlijke 'klik' tussen individuen die met elkaar aan de slag moeten, een belangrijke succesfactor is voor het slagen van een amenwerkingsverband.

Samenwerking

Deloitte ziet in de praktijk bij diverse klanten in alle sectoren veel voorbeelden waarbij stakeholdermanagement niet goed is ingericht. Via de Extended Stakeholder Management (ESM) benadering ontwikkelt Deloitte in samenwerking met Ward Ooms van de Open Universiteit een model waarin praktijk en wetenschap samenkomen.
Ooms adviseert over de ontwikkeling en inrichting van het model voor ESM door Deloitte te helpen inzicht te krijgen in persoonlijke relaties tussen de stakeholders. Vanuit zijn onderzoeksexpertise adviseert hij hen over de wijze waarop zij de zogenaamde persoonlijke nabijheid tussen stakeholders in kaart kunnen brengen.

Stakeholderanalyse

Bij ESM wordt een gefaseerde stakeholderanalyse gemaakt. Eerst wordt een sociale netwerkanalyse uitgevoerd, waardoor de onderlinge afhankelijkheden tussen stakeholders in kaart worden gebracht. Daarna wordt een kwalitatieve nabijheidsanalyse gedaan, waardoor de kans op goede samenwerking wordt gemeten. Beide analyses worden gekoppeld, waardoor de onderlinge relaties, nabijheden en overeenkomsten van stakeholders inzichtelijk worden gemaakt. Op basis van het verkregen inzicht kunnen gerichte interventies worden geïmplementeerd. Zo wordt de kans op succesvolle samenwerking en het behalen van de gezamenlijke doelstellingen vergroot.