null Open Universiteit maakt onderwijs effectiever met zelfontwikkelde tool

HEADER_OW_head_large.jpg
Open Universiteit maakt onderwijs effectiever met zelfontwikkelde tool
Hoe kun je academische kennis verbinden met praktische ervaring? Onderzoekers van de Open Universiteit ontwikkelden en testten daarvoor een nieuwe onderwijs-ontwikkeltool. De resultaten worden al meteen toegepast in het OU-onderwijs om zo studenten te helpen effectiever te studeren.

De koppeling van theorie en praktijk is voor studenten van de Open Universiteit vaak extra belangrijk. Die zijn namelijk vaak al actief in hun vakgebied en studeren in veel gevallen naast hun baan. Onderzoekers van de faculteit Onderwijswetenschappen ontwikkelden daarom een hulpmiddel om praktische en theoretische kennis te koppelen in lesmethoden: het onderwijs-ontwerpmodel mARC. Dat staat voor: meer authenticiteit, reflectie en collaboratie.

Academische prestaties gingen vooruit

In een reeks experimenten onderzocht promovendus Slavisa Radovic of implementatie van het mARC-model in de praktijk daadwerkelijk de kwaliteit en resultaten van leerprocessen beïnvloedt. Dat bleek inderdaad het geval: de resultaten van studenten gingen erop vooruit. Ze konden de nieuwe kennis ook beter in een andere context toepassen en reflectie tijdens het leren nam toe.
De experimenten werden uitgevoerd in echte cursussen van de Open Universiteit met echte studenten (de deelnemers waren uiteraard op de hoogte en hadden vooraf hun toestemming gegeven). Veel cursussen kunnen op een aantal momenten in het jaar worden gevolgd. In elke van deze 'runs' pasten de onderzoekers verschillende elementen uit het mARC-model in verschillende mate toe voor verschillende groepen studenten. De variant met de beste resultaten werd vervolgens gebruikt voor de volgende run, waarin weer andere aspecten werden getest.

Praktische richtlijnen voor docenten

Authenticiteit, reflectie en samenwerken bleken inderdaad te zorgen voor een betere koppeling van praktijkervaring aan academische kennis. Het mARC-model geeft daarvoor gedetailleerde richtlijnen. Maar het onderzoek leverde daarnaast ook een handvol praktische adviezen op om samenwerkende reflectie op te nemen in leeromgevingen: een voorwaarde voor succesvol ervaringsgericht leren. Zo moet studenten bijvoorbeeld expliciet en duidelijk gevraagd worden om te reflecteren op de stof. En door feedback te integreren in het reflectieproces kan het leerproces steeds verbeterd worden. Aan de slag? Lees meer voor praktische aanbevelingen om ervarend leren aan je onderwijs toe te voegen.

Aanbevelingen toegepast in nieuwe cursus

De Open Universiteit heeft de aanbevelingen al direct toegepast in de nieuwe cursus Onderwijskunde en technologie in de master Onderwijskunde. Reflecteren op het geleerde in relatie tot de eigen onderwijspraktijk is daarin een vaste leeractiviteit geworden.

Meer theoretische achtergronden:
Radović, S., Hummel, H. G. K., & Vermeulen, M. (2021a). The mARC instructional design model for more experiential learning in higher education: theoretical foundations and practical guidelines. Teaching in Higher Education, 1-18, doi: 10.1080/13562517.2021.1872527.

Onderzoek naar de praktijktoepassing met het mARC-model:
Radović, S., Hummel, H. G. K., & Vermeulen, M. (2021). Design–based research with mARC ID model: Designing experiential learning environments. Learning Environments Research, 1–20, doi: 10.1007/s10984-021-09394-7.