PSY_AlgPsychologie_head_large.jpg

Uitstelgedrag en emotieregulatie 

Uitstelgedrag, het is iets wat niemand vreemd is. Het is het uitstellen van een taak die je eigenlijk wil of moet doen en waarvan je weet dat het uitstellen hiervan waarschijnlijk niet goed is en tot moeilijkheden of extra stress zal leiden. Emotieregulatie speelt hierbij een rol, hoewel het verband complex en multifactorieel is.

Emotieregulatie verwijst naar het vermogen van een individu om emoties te herkennen, begrijpen, beheren en passend te reageren op verschillende situaties.

Ons onderzoek richt zich op drie zaken:

  1. het ontwikkelen en valideren van vragenlijsten om uitstelgedrag te meten;
  2. onderwijsgerelateerd uitstelgedrag meten bij mbo-studenten en studenten van de Open Universiteit;
  3. uitstelgedrag meten bij de algemene bevolking.

Ontwikkeling & validatie van meetinstrumenten

Er is veel wetenschappelijke literatuur te vinden over algemeen en academisch uitstelgedrag. Uitstelgedrag wordt hierin gemeten door middel van vragenlijsten. Er zijn echter maar een beperkt aantal gevalideerde Nederlandse vragenlijsten. Op dit moment zijn wij een onderzoek aan het opzetten om de Pure Procrastination Scale (PPS) en de Irrational Procrastination Scale (IPS) te vertalen en te valideren. Beide vragenlijsten zijn in bijna 20 talen vertaald, maar de Nederlandse vertaling ontbreekt nog. Deze vragenlijsten zijn geschikt om uitstelgedrag te meten binnen de algemene bevolking.

Uitstelgedrag bij MBO studenten

Literatuur over academisch uitstelgedrag is gericht op universitaire studenten, en een enkele studie is uitgevoerd onder hbo-studenten. Onderzoek naar uitstelgedrag bij mbo-studenten daarentegen is zeer schaars. Een record aantal mbo-studenten zijn het afgelopen studiejaar voortijdig gestopt met hun opleiding. Begin 2023 heeft Minister Dijkgraaf van Onderwijs een aanvalsplan gelanceerd om het aantal voortijdige schoolverlaters in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) terug te dringen. Het uitstelgedrag van studenten kan hier een belangrijke rol bij spelen. Uit de literatuur weten we dat uitstelgedrag kan leiden tot slechtere academische prestaties én van invloed is op de mentale gezondheid van studenten. Het is interessant om te onderzoeken in hoeverre het uitstelgedrag een rol speelt binnen het mbo-onderwijs.

Onderzoekideeën richten zich onder andere op:

  • Vormt uitstelgedrag een probleem onder mbo-studenten?
  • Wat is de invloed van uitstelgedrag op de leerprestaties en uitval?
  • Wat is de invloed van emotieregulatie en motivatie op het uitstelgedrag?

Wij willen ons bij deze vragen focussen op enerzijds de theorie en anderzijds de praktijk. Het uiteindelijke doel is om uitstelgedrag te verminderen.

Uitstelgedrag bij studenten van de Open Universiteit

Universitaire studenten van de Open Universiteit kenmerken onderscheiden zich van studenten aan een reguliere universiteit: zij variëren sterk in leeftijd, werkzaamheden, (mantel)zorg taken en vooropleiding. Al deze factoren hebben mogelijk invloed op de mate van het uitstelgedrag.

Onderzoeksideeën richten zich onder andere op:

  • Vormt uitstelgedrag een probleem onder studenten van de Open Universiteit?
  • Wat is de invloed van uitstelgedrag op de leerprestaties en uitval?
  • Wat is de invloed van emotieregulatie en motivatie op het uitstelgedrag?

Verband tussen algemeen uitstelgedrag en onderwijs-gerelateerd uitstelgedrag

In de literatuur wordt een onderscheid gemaakt tussen academisch uitstelgedrag en algemeen uitstelgedrag. Echter is er nog niet veel bekend over het verband tussen deze twee: is academisch uitstelgedrag bijvoorbeeld een goede voorspeller voor algemeen uitstelgedrag later in het leven? Dit wordt ook onderzocht binnen dit project.