OW_LevenLangLeren_17076_head_large.jpg
THINK3D: De relatie van ruimtelijke denkvaardigheid en rekenvaardigheid basisschoolleerlingen
 

Soort project: Buitenpromotie
Looptijd: Januari 2019 - heden
Onderzoekers: Anouk Wissink, Paul Kirschner, Renate de Groot

Ruimtelijk inzicht lijkt wiskundige prestaties te voorspellen. Het is echter onbekend of alle deelgebieden van ruimtelijk inzicht een even grote rol hierin spelen. Onderwijskundige en cognitieve theorieën lijken zich te verenigen in de suggestie dat hands-on ruimtelijke vaardigheidstraining mogelijk de ruimtelijke en op zijn beurt wiskundige vaardigheden kan verbeteren. Op veel basisscholen is een dergelijke hands-on ruimtelijke vaardigheidstraining vrijwel afwezig. Daarom dat in dit onderzoek het Think3D programma ingezet wordt bij 7- tot 10-jarige basisschoolkinderen om de effectiviteit op de ruimtelijke, cognitieve en wiskundige vaardigheden te onderzoeken. Informatie over succesfactoren in ruimtelijke en wiskundige vaardigheden wordt omgezet in effectieve leer- en instructiepraktijken. Het voorgestelde onderzoek kan leiden tot duurzame nieuwe trajecten voor hands-on ruimtelijke vaardigheden aanleren, wiskundig leren, pedagogiek en curriculum.