null Onderwijs ontwerpen en innoveren met ICT

Onderwijs ontwerpen en innoveren met ICT

  • Onderwijswetenschappen
  • OM0503
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 528
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

In de cursus Onderwijs ontwerpen en innoveren met ICT doe je kennis op over de mogelijkheden onderwijssituaties te innoveren, gebruikmakend van academisch onderzoek naar de inzet van ICT in het onderwijs.. Hierbij is aandacht voor de nieuwste trends en ethische aspecten. Je leert meerdere technologie-integratiemodellen kennen waarmee je stapsgewijs een innovatieplan opstelt. Daarin beschrijf je onderwijskundig/theoretisch onderbouwd hoe je de transfer aanpakt van één of meer van de in de cursus aangedragen ICT-innovaties naar een oplossing voor een onderwijskundig probleem. . Je beschrijft daartoe op geïntegreerde wijze de organisatie-gerelateerde, docent-gerelateerde en cursusinhoud-gerelateerde aspecten die bijdragen aan het effectief gebruik van ICT in het onderwijs. Het aanwijzen van (kennis)lacunes, het slechten van adoptiebarrières, het aanbevelen van remediërende acties, het rekening houden met ethische kwesties en het opstellen van een toepasselijke evaluatiemethode zijn onderdeel van het plan. Het eindproduct van deze cursus is dan ook een innovatievoorstel dat al de bovenstaande elementen bevat.

Leerdoelen
Na het bestuderen van deze cursus:
- heb je kennis van verschillende ICT-integratiemodellen.
- heb je kennis van de verschillen tussen deze modellen en hun toepasbaarheid.
- heb je kennis van ethische aspecten rond het invoeren van ICT middelen in het onderwijs.
- heb je kennis van verschillende ICT-technologieën en nieuwe trends en de wijze waarop deze ingezet kunnen worden binnen een ontwerp.
- kun je bij een zelfgekozen onderwijsprobleem een ICT-integratiemodel kiezen en op basis daarvan een ontwerp schrijven.
- kun je een toepasselijke onderzoeks/evaluatiemethode ontwerpen, voortbouwend op kennis uit de onderzoekspractica in het schakelprogramma.
- kun je ontwerpen op basis van een andere dan het zelfgekozen ICT-integratiemodel kritisch analyseren en er feedback op geven.
- kun je de ontvangen feedback verwerken in het eigen ontwerp.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus is reeds gestart. Aanmelden is niet meer mogelijk.

Deze cursus kent een vast startmoment volgens het jaarrooster in kwartielen. Aanmelden na de start van het kwartiel is niet mogelijk.

Aanmeldingsdata

Deze cursus wordt per 31-08-2024 uit het aanbod genomen.
Aanmelden is vanaf deze datum niet meer mogelijk.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

Het door de student ingeleverde ontwerp wordt beoordeeld conform de hiervoor opgestelde rubric.
De student geeft peer feedback op tenminste twee andere studenten.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit studietaken in de digitale leeromgeving en artikelen, in het bijzonder:
- TIM, SAMR, T-Pack modellen.
- Meest recente, relevante wetenschappelijke literatuur.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.