null Atelier

Atelier

  • Onderwijswetenschappen
  • OM0323
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.



Inhoud

De cursus Atelier wordt ingevuld met een keuzeblok en dient als verdieping of verbreding. Door een keuze te maken geef je zelf een richting aan je studie.
Dit doe je door een gedegen oriëntatie op een aantal relevante onderwijskundige thema’s (de onderzoeksthema’s van de faculteit Onderwijswetenschappen) om op basis daarvan een keuze te maken voor een van de keuzeblokken. Daarbinnen ontwikkel je meer specialistische kennis aan de hand van specifieke studietaken waaronder een eigen (korte) literatuurstudie. Een gemeenschappelijke studietaak is gericht op de ontwikkeling van kennis, vaardigheden en attituden rond ethische aspecten die een rol kunnen spelen in onderwijskundig onderzoek en ontwerp. De cursus Atelier wordt afgerond met een authentieke taak. Afhankelijk van het specifieke keuzeblok kan het gaan om het schrijven van een onderzoeksvoorstel (gericht op een subsidieaanvraag), een adviesrapport of een ontwerp. De aangeboden keuzeblokken worden hieronder beschreven.

Keuzeblok ’Voorwaarden voor leren: brein, leefstijl, motivatie en emotie’
In dit keuzeblok staan de biologische en psychologische determinanten van leren centraal. Bij biologische determinanten gaat het om de invloed van leefstijlvariabelen (beweging, voeding, slapen) op het functioneren van het brein. Daarnaast onderscheiden we psychologische determinanten (motivatie, emotieregulatie, zelfregulatie) die het leren beïnvloeden. Zo is motivatie een belangrijk onderliggend proces bij leren, dat inzet, volharding en diepgang bij leren verklaart. In dit Atelier maak je kennis met verschillende theoretische perspectieven rondom leren vanuit verschillende velden (neurowetenschappen, psychologie, gezondheidswetenschappen) en combineer je deze met het onderwijswetenschappelijk perspectief om kennis van leren te creëren en op basis van die kennis de onderwijspraktijk te verbeteren. Tevens maak je kennis met uiteenlopende methodologische benaderingen variërend van de sterk gecontroleerde laboratoriumexperimenten die kenmerkend zijn voor de neurowetenschappelijke benadering, tot onderzoek naar ‘leren’ in meer realistische settings. Je zult worden aangemoedigd kritisch te reflecteren op het huidig enthousiasme voor het op de breinontwikkeling ingericht onderwijs. Wat zijn mythen en wat zijn de veelbelovende richtingen?

Dit keuzeblok wordt afgerond met een onderzoeksvoorstel gericht op een subsidieaanvraag.

Keuzeblok Effectief leren: instructie, oefenen en toetsen'
Binnen dit keuzeblok ligt de nadruk op de individuele lerende, de (online) context waarin deze leert en het materiaal dat daarbij wordt gebruikt. De focus ligt daarbij niet zozeer op het leerresultaat (i.e., het cijfer), maar vooral op het proces van leren en hoe dit te optimaliseren. Als onderdelen van dit proces staan effectieve vormen van instructie, oefening en toetsing centraal. Het keuzeblok richt zich niet op labonderzoek maar besteedt aandacht aan authentieke leercontexten, inclusief online en blended leren aan de hand van de volgende thema’s:
- Effectieve instructie (ontwerpen van leertaken waaronder ook kennisclips, instructievideo’s).
- Effectief oefenen (waaronder effectieve leerstrategieën en deeltaakoefeningen).
- Toetsen (formatief en summatief, al dan niet met gebruik van multimedia).
Binnen dit Atelier komen de nieuwste kwantitatieve methodieken voor bestudering van het leerproces aan bod, zoals learning analytics en eye-tracking, maar is er ook aandacht voor kwalitatieve methoden, zoals hardop denk protocollen en dagboekmethodes.

Dit keuzeblok wordt afgerond met een onderzoeksvoorstel gericht op een subsidieaanvraag.

Keuzeblok Leren als sociaal proces'
Het keuzeblok Leren als sociaal proces geeft twee perspectieven op sociaal leren:
1. Online computerondersteund collaboratief leren (CSCL) - trefwoorden: structureren van samenwerkend leren, duale functie van sociale interactie, technologische ondersteuning van samenwerkend leren, de rol van social presence: Knowledge Building,
2. Netwerkleren(trefwoorden: collectief leren, waardecreatie, innovatief gedrag, organisatie opbrengsten, leiderschap, emergent versus ontworpen collectief leren).

Je ontwikkelt een genuanceerd inzicht in de drie dimensies aan de hand waarvan sociaal leren kan worden getypeerd:
1. Individu versus collectief,
2. Emergent versus ontworpen,
3. Online versus face-to-face.

Dit keuzeblok wordt afgesloten met een onderzoeksvoorstel gericht op een subsidieaanvraag of een adviesrapport.

Keuzeblok ‘Technologie-verrijkt onderwijs’
In dit keuzeblok ga je in op de vraag hoe technologie kan bijdragen aan effectief, efficiënt en aantrekkelijk onderwijs. Je maakt kennis met diverse technologieën en modellen voor het ontwerpen van onderwijs(technologie).
Je ontwerpt, implementeert en evalueert een toepassing, ofwel voor integratie van een ‘gevestigde’ technologie in een specifieke onderwijscontext, ofwel voor (door)ontwikkeling van een nieuwe technologie. In het eerste geval ligt de nadruk meer op onderwijskundige onderbouwing, in het tweede geval ligt de nadruk meer op de technologie en de integratie daarvan in het onderwijsproces.

Ingangseisen

Je dient de cursus OM0003 Onderwijswetenschappen: theorie en onderzoek in de praktijk afgerond te hebben.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 18 november 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 3 november 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 3 november 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 17 november 2024.

Deze cursus start 28 april 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 13 april 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 13 april 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 27 april 2025.


Deze cursus kent een vast startmoment volgens het jaarrooster in kwartielen. Aanmelden na de start van het kwartiel is niet mogelijk.

Voorkennis

Afronding van de cursus OM0213 Methoden voor onderwijsonderzoek is zeer aan te bevelen, maar geen ingangseis.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

In alle keuzecursussen word je bijgestaan door enthousiaste docenten en werk je samen met medestudenten. Je geeft en ontvangt peer-feedback. In de verschillende keuzeblokken worden specifieke zaken rond de begeleiding, zoals virtuele klassen, beschreven.

Docenten

Mw. prof. dr. R. de Groot (examinator)

Voorwaarden voor leren: brein, leefstijl, motivatie en emotie
mw. dr. L. van Zutphen , dhr. prof. dr. R. Martens en mw. dr. K. Xu.

Effectief leren: instructie, oefening en toetsing
Mw. prof. dr. H. Jarodzka, dhr. prof. dr. G. Camp, dhr. dr. K. Ackermans, mw. dr. L. Catrysse, mw. A. Kerckhoffs MSc en Dhr. dr. K. Banihashem

Leren als sociaal proces
Dhr. dr. F. Molin en mw. dr. S. Hassane.

Technologie-verrijkt onderwijs
dhr. dr. H. Spoelstra (plv. examinator) ,dhr. dr. R. Nadolski, mw. dr. E. Rusman, mw. dr. O. Firssova , dhr. dr. G. van Lankveld en dhr. dr. N. Fanchamps.

De volledige, actuele docentteams van de keuzeblokken worden via de website tijdig bekend gemaakt.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Digitale leeromgeving

In deze cursus werk je in de digitale leeromgeving. In de omgeving vind je materialen, opdrachten en communicatietools.