null Ontwerpen van onderwijs

Ontwerpen van onderwijs

  • Onderwijswetenschappen
  • OM0113
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Onderwijskundig ontwerpers kunnen veel impact hebben op onderwijskwaliteit en zijn sleutelspelers bij het ontwerpen, implementeren en evalueren van leerervaringen. Goed onderwijs kunnen ontwerpen is dan ook een belangrijke vaardigheid voor een onderwijskundige. In de cursus Ontwerpen van Onderwijs doe je basiskennis en vaardigheden op voor onderwijskundig ontwerpen.

Deze cursus is in co-creatie met studenten van jou ontworpen. Gedurende de cursus krijg je een brede oriëntatie op ontwerpmodellen en leer je op een systematische manier onderwijs te ontwerpen. Daarnaast word je aangezet werk te maken van expliciteren en verfijnen van je opvattingen als onderwijskundig ontwerper.
Hiertoe kun je kiezen uit meerdere ontwerpaanpakken waarin je je kunt ontwikkelen.
Dit kan, bijvoorbeeld, een traject zijn waar onderwijs ontworpen wordt volgens het Four-component instructional design (4C/ID)-model van Van Merriënboer. Je kunt ervoor kiezen om volgens Design Thinking methodiek of volgens Educational Design Research (EDR of DBR) een reëel onderwijsprobleem aan te pakken. Welke aanpak je ook kiest, je bestudeert de ontwerpprincipes die ten grondslag liggen aan het model en leert de ontwerpstappen van het model toe te passen bij het realiseren van een concreet onderwijsontwerp.

Leerdoelen
Als je deze cursus hebt afgerond:
- heb je een professionele identiteit als onderwijskundig ontwerper gearticuleerd en een onderbouwde visie op goed onderwijs ontwerpen geformuleerd;
- heb je kennis van en inzicht in belangrijke theorieën en de actuele ontwikkelingen daarin op het terrein van onderwijs ontwerpen;
- kun je omschrijven wat het 4C/ID-model, Ontwerpgericht Onderzoek (OGO) en Design Thinking (DT) inhouden, de belangrijkste componenten uit de modellen benoemen en per component de voornaamste toegepaste ontwerpprincipes herkennen en beschrijven;
- kun je de belangrijkste principes van of het 4C/ID-model/OGO/DT beredeneerd toepassen op basis van jouw visie op goed onderwijs ontwerpen;
- kun je reflecteren op het toepassen van je visie op goed onderwijs ontwerpen op het ontwerpprobleem, het gemaakte ontwerp, gemaakte keuzes binnen het ontwerp en de bruikbaarheid en haalbaarheid van het ontwerp voor de specifieke context;
- kun je in een persoonlijke reflectie jouw leerervaringen tijdens de cursus evalueren, je leerbehoeften beschrijven en bronnen noemen die kunnen dienen om die behoeften te realiseren.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 1 september 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 11 augustus 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 11 augustus 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 31 augustus 2024.

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.


Deze cursus kent een vast startmoment volgens het jaarrooster in kwartielen. Aanmelden na de start van het kwartiel is niet mogelijk.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

De cursus wordt getentamineerd door middel van een presentatie van een (tussentijds) ontwerp (bijzondere verplichting) en een ontwerpverslag met bijbehorende reflectie dat je in de tweede helft van de cursus maakt.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit:
- Een hoofdstuk uit de derde herziene druk van het boek Onderwijswetenschappen als ontwerpwetenschap van Valcke.
- Studietaken in de digitale leeromgeving.
- Additionele artikelen.

Digitale leeromgeving

In deze cursus werk je in de digitale leeromgeving. In de omgeving vind je materialen, opdrachten en communicatietools.