null Research Proposal MSc ES

Research Proposal MSc ES

  • Managementwetenschappen
  • NM0712
  • 5 EC
  • Voor dit product gelden ingangseisen
  • Dit product is tijdelijk niet leverbaar
Deze cursus kun je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Aanmelden voor deze cursus is enkel mogelijk onder bepaalde voorwaarden. Neem voor meer informatie contact op met de studieadviseurs via studieadvies.natuur@ou.nl.

De cursus Research Proposal MSc Environmental Sciences begeleidt je gericht bij het schrijven van een onderzoeksvoorstel op het milieuwetenschappelijk domein. Je onderzoekt een milieuvraagstuk in de context van duurzame ontwikkeling en kiest daarbij voor een onderwerp dat aansluit bij je persoonlijke achtergrond. De opleiding richt zich in het bijzonder op onderwerpen met een natuurwetenschappelijk, beleidsmatig of gezondheidskundig accent.

De cursus bestaat uit zes hoofdstukken, namelijk achtereenvolgens:
1 Kwaliteitscriteria voor een onderzoekvoorstel,
2 Het onderzoekvoorstel
3 Het uitgebreide literatuuronderzoek,
-
4 De onderzoeksmethode,
5 De planning,
6 Het definitieve onderzoeksvoorstel.

Taak 0 is een onderdeel van je persoonlijke ontwikkeling en loopbaanoriëntatie; je voert die aan het begin van de opleiding uit. Op basis daarvan oriënteer je je op mogelijke onderzoeksonderwerpen. Dat resulteert in een gemotiveerd onderzoeksidee voor de Thesis MSc Environmental Sciences. In de zes hoofdstukken van deze cursus werk je het onderzoeksidee verder uit tot een concreet onderzoeksvoorstel dat de eerst drie hoofdstukken van de masterthesis omvat, namelijk het theoretisch kader, de probleemstelling met de onderzoeksvragen en de methode (inclusief planning). Tijdens deze cursus houdt je twee mondelinge presentaties, een over het onderzoeksidee en een over het concept onderzoeksvoorstel. Je onderzoeksvoorstel wordt beoordeeld op de volgende aspecten: theoretisch kader, probleemstelling, onderzoeksvragen, methoden en technieken, maatschappelijke relevantie, wetenschappelijk rapporteren, en plannen en organiseren. Voldoende afronding van deze cursus is een voorwaarde om toegelaten te worden tot het tweede deel van het afstudeertraject: de Thesis MSc Environmental Sciences.

Leerdoelen
Na het bestuderen van de cursus kun je:
- een onderzoeksvoorstel schrijven bestaande uit een probleemstelling, onderzoeksvragen, het theoretisch kader, methoden en technieken en een planning,
- het eigen onderzoek plaatsen in actuele milieuwetenschappelijke ontwikkelingen en oplossingsrichtingen aangeven voor het te onderzoeken milieuprobleem.

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor opleidingsstudenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding Environmental Sciences.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

De cursus Research Proposal MSc Environmental Sciences is een verplichte cursus van de masteropleiding Environmental Sciences. Vraag voordat je je aanmeldt voor deze cursus taak 0 aan (het ontwikkelen van een onderzoeksidee) bij de studieadviseur (studieadvies.natuur@ou.nl). Je kunt je pas aanmelden voor de cursus zelf als de programmaleider je onderzoeksidee heeft goedgekeurd.

Aanmeldingsdata

Deze cursus zal naar verwachting verschijnen per 17-08-2024.
Aanmelden is mogelijk vanaf deze datum.

Docenten

Mw. dr. ir. Lily Fredrix (examinator) en diverse andere docenten.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Het cursusmateriaal bestaat uit een e-werkboek met hoofdstukken en (tekst)bronnen in de digitale leeromgeving en twee Engelstalige boeken.
- Research proposals. A practical guide. Martyn Denscombe, Britse Open University (2e druk, 2019)
- Research Design. Qualitative, Quantitative & Mixed Methods Approaches. John W. Creswell & J. David Creswell, SAGE Publications (5e druk, 2018)

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleiders informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.