null Bodem en water: een stroomgebiedbenadering

Bodem en water: een stroomgebiedbenadering

  • Managementwetenschappen
  • NB1922
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Voldoende én schoon water plus een gezonde bodem. Het is geen gemakkelijke opgave. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met wateroverlast in woonwijken, droogteschade in de landbouw, ophoging van stortplaatsen, daling van veenbodems, en zeespiegelstijging? Daarom willen overheden water en bodem sturend laten zijn bij beslissingen over de ruimtelijke inrichting ons landschap. In deze natuurwetenschappelijke cursus leer je de basis van de aardwetenschappen om te begrijpen hoe, waar en waarom ‘bodem en water’ zo onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Je start dicht bij huis; je bestudeert de bodem-watersystemen in Nederland en Vlaanderen en werkt steeds vanuit een (stroom)gebiedbenadering. Daarmee leer je allerhande vragen oplossen als: Hoe kunnen we duurzaam omspringen met de beperkte drinkwatervoorraden? Hoe kan water het landschap vormgeven? Hoe kan de interactie tussen bodem en water benut worden om droogte en overstromingen in te perken of zelfs te voorkomen? Hoe groot is de impact van menselijk ingrijpen op het bodem-watersysteem? Vervolgens leer je naar de maatschappelijke opgaven te kijken vanuit wereldwijd perspectief: de Sustainable Development Goals (SDG’s). Je komt op deze wijze ook in aanraking met het onderzoek naar landgebruik-transities van de docenten. We bestuderen deze SDG’s vanuit het perspectief van bodem, land en water. Daarbij leer je mondiale ‘open data’-sets te gebruiken om aan de hand van indicatoren een analyse te maken. Tot slot ontrafel je de dynamiek van een van deze opgaven naar keuze en presenteer je je bevindingen in een op de maatschappij gericht factsheet (tentamenopdracht).



Leerdoelen
Na het bestuderen van deze cursus kun je, met ondersteuning, bijdragen aan het in kaart brengen van een milieuwetenschappelijk probleem, en dit probleem nader definiëren. Eveneens kun je, met ondersteuning, bijdragen aan het onderzoeken van een milieuprobleem vanuit een natuurwetenschappelijke invalshoek en de rapportage daarover aan het milieuwerkveld. Daarnaast heb je inzicht gekregen in de samenhang tussen de verschillende deelsystemen (met name bodem, oppervlaktewater en grondwater) en, in het bijzonder, de wijze waarop ze interageren. Je bent dan ook in staat om een natuurwetenschappelijk fenomeen in het bodem-watersysteem te beschrijven en te verklaren.

Aanmelden

Aanmelden voor deze cursus is (nog) niet mogelijk.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.

Voorkennis

Voor het volgen van deze propedeusecursus wordt enige inhoudelijke kennis van milieuvraagstukken en van de natuurlijke processen die zich op aarde afspelen sterk aanbevolen. Deze onderwerpen komen aan bod in de cursussen Aarde, mens en milieu 1 en 2, en Milieuwetenschappen en duurzame ontwikkeling. Je hebt enige basiskennis nodig van de natuurwetenschappelijke disciplines wiskunde, scheikunde en natuurkunde om de cursus binnen de gegeven studietijd met een voldoende te kunnen afronden.
Leesvaardigheid in het Engels is noodzakelijk.

Wiskundige voorkennis kun je opdoen met de propedeusecursus ‘Wiskunde voor milieuwetenschappen’ (NB0302). Indien je deze cursus niet heeft afgerond, kun je je voorkennis toetsen met de diagnostische toets van deze cursus en eventueel opfrissen met de bijgeleverde basiskennis.

Voorkennis van natuur- en scheikunde kun je opdoen met de propedeusecursussen
‘Natuurkunde voor milieuwetenschappen’ (NB1002) en ‘Scheikunde voor milieuwetenschappen 1’ (NB0502). Studiemateriaal over klimaat en klimaatverandering vanuit de cursus NB1002 wordt beschikbaar gesteld. Indien je de cursus nog niet hebt afgerond, kun je met dit materiaal je voorkennis bijspijkeren.

Begeleidingsvorm

Via de cursussite in de online leeromgeving kun je inhoudelijke vragen stellen aan je medestudenten. De docent organiseert een begeleid studietraject in het voorjaarssemester (kwartiel 3 en 4 (februari tot juli). In dit semester is er een werkcollege op de Themadag Milieuwetenschappen te Utrecht. Daarnaast zijn er twee online werkcolleges die je kunt bijwonen via de cursussite in de online leeromgeving. Steeds enkele weken voorafgaand aan het DGT-tentamen van deze cursus organiseert de docent een workshop waarin je de opdrachtuitwerking (factsheet) kunt presenteren(zie Data bijeenkomsten).

Docenten

Tentamenvorm

Tentamenvorm is nog niet bekend.

Tentamentoelichting

U dient zelf tijdig aan te melden voor een tentamen.

De opdracht bestaat uit een presentatie van de uitgewerkte opdracht (factsheet) tijdens een online workshop. Je meldt je minimaal 2 weken voorafgaand van de workshop aan via de cursussite.

Cursusmateriaal

De cursus bestaat uit de taken in de leeromgeving die verwijzen naar een handboek en een bronnenmap. Waar mogelijk zijn de bronnen zowel online als op papier beschikbaar.

Mediagebruik

Bij deze cursus wordt gebruik gemaakt van Engelstalige casuïstiek. De studietaken bevatten links naar websites, documentaires, reportages en documenten.

Digitale leeromgeving

Je start iedere cursus op de cursussite in de online leeromgeving (www.ou.nl/mijnOU). Je vindt daar de structuur van de cursus, de studietaken en een groot deel van het cursusmateriaal. Ook vind je daar voorbeeldtentamens, de opgenomen colleges (indien beschikbaar) en de communicatie met de docent en medestudenten via het forum met vragen en antwoorden.