null Strategie en innovatie

Strategie en innovatie

  • Managementwetenschappen
  • MM1103
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Het verschijnsel innovatie, bezien vanuit het strategisch belang van de organisatie, staat centraal in deze cursus. Markten, behoeften en omstandigheden veranderen. Een organisatie zal daarom telkens haar strategische doelen, visie en missie moeten aanpassen om waarde te kunnen blijven leveren, om te overleven. Niet alleen door het toepassen van eigen uitvindingen, maar ook als antwoord op succesvolle commerciële toepassingen van uitvindingen bij concurrenten. Het belang van strategisch innovatiemanagement blijkt ook uit empirisch onderzoek, dat een relatie laat zien tussen het overleven van organisaties en hun innovatiegedrag, maar ook toont dat veel nieuwe ideeën nooit de markt bereiken.

Innovatie, zo leer je in deze cursus, bestaat uit meerdere fasen, waarbinnen strategie een centrale rol speelt. In de eerste twee fasen – die van het identificeren van innovaties en het kiezen uit de potentiële innovaties – moet een strategische keuze gemaakt worden. Het implementeren van de innovatie bepaalt het uiteindelijke succes van de innovatie, maar om daadwerkelijk de waarde van de innovatie voor de organisatie te realiseren, zijn strategische keuzes ten aanzien van leren, organiseren en het verdienmodel noodzakelijk.

Om dit te verduidelijken passeren verschillende theoretische perspectieven de revue en gaan we via artikelen in op strategische tools als co-creatie, het Business Model Canvas en Red versus Blue Oceans. Op deze manier ontwikkel je een bredere visie op beide onderwerpen. Hiermee is de cursus geen reguliere strategiecursus met een verzameling theorieën, maar ook geen standaard ‘managen van innovatie’-cursus.

Na het afronden van deze cursus ben je in staat om een innovatiestrategie te ontwerpen, die in overeenstemming is met de bedrijfsstrategie en waarbij je het belang van verschillende fasen van het innovatieve proces onderkent. Hierbij houd je rekening met het belang van het nationale innovatiesysteem, het belang van verschillende soorten netwerken en met de reden waarom verschillende organisaties samenwerken.

Leerdoelen
De cursus heeft tot doel een verdieping te geven op het gebied van de vakgebieden strategie, met een nadruk op de belangrijke rol die innovatie daarin speelt.

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor opleidingsstudenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding Management. De cursussen ASM 1, 2 en 3 zijn afgerond en je bent ingeschreven voor ASM 4 (of hebt deze cursus afgerond).

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 1 september 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 11 augustus 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 11 augustus 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 31 augustus 2024.

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.


Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de gelijknamige cursus met code MM0904. Dit betekent dat deze cursussen wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.

Voorkennis

Kennis van de cursussen Advanced studies in management (ASM) 1 t/m 4.

Begeleidingsvorm

Fysieke en virtuele bijeenkomsten; elektronische begeleiding.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een tekstboek; Managing Innovations van J. Tidd & J. Bessant 7th edition, en aanvullende artikelen in de digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

Als student (na inschrijving) kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving terecht in de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleiders informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.