null Marketing management

Marketing management

  • Managementwetenschappen
  • MM1003
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 576
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

Marketingpraatjes worden vaak geassocieerd met loze woorden of overdreven beloftes. In deze boeiende cursus kom je meer te weten over het waarheidsgehalte van een dergelijke associatie. Je leert bijvoorbeeld kritisch te kijken naar het gedrag van bedrijven en hun marketeers op basis van reële casussen als McDonald’s, Volkswagen en BP Horizon, én je leert reflecteren op hoe het beter kan.

In dit keuzevak maak je kennis met hedendaagse ontwikkelingen in het vakgebied marketing. In aanvulling op ASM1, kijken we nu voorbij de traditionele concepten (denk aan de vier P’s of Kotler’s STP-benadering). Zo maak je kennis met de vier belangrijkste uitdagingen waarmee hedendaagse marketeers te maken krijgen: 1) ze kunnen zich niet langer uitsluitend op Profit richten, maar moeten ook rekening houden met de twee andere P’s (People en Planet), 2) ze moeten opboksen tegen het cliché dat ze gezien worden als praatjesmakers of zelfs als bedriegers, 3) ze moeten in een woelige context werken waarin controle behouden moeilijk is (bijvoorbeeld omwille van negatieve feedback op sociale media) en 4) ze moeten in het algemeen rekening houden met de toenemende complexiteit van consumentengedrag en de beleving door de consument (‘customer journey’ en de ‘customer experience’).

In deze cursus bestudeer je de processen die deze uitdagingen in stand houden, maar analyseer je ook mogelijke oplossingsrichtingen. Elke uitdaging wordt waar mogelijk bestudeerd in de context van een aansprekende casus. Je begeleiders denken actief mee over mogelijke oplossingen en te plaatsen kanttekeningen.

Nadat je deze cursus succesvol hebt afgerond, zul je op een andere en vooral kritischere manier naar (het gedrag van) bedrijven kunnen kijken. Je nieuwe blik op hedendaags marketingmanagement stoelt op een solide basiskennis van de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen in het vakgebied. Daarmee ben je klaar voor de toekomst.

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor opleidingsstudenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding Management. De cursussen ASM 1, 2 en 3 zijn afgerond en je bent ingeschreven voor ASM 4 (of hebt deze cursus afgerond).

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 1 september 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 11 augustus 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 11 augustus 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 31 augustus 2024.

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.


Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de cursus MM0704 Marketing and Supply Chain Management. Dit betekent dat deze cursussen wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.

Voorkennis

Kennis van de cursussen Advanced studies in management 1 t/m 4.
Een redelijke (passieve) beheersing van de Engelse taal is noodzakelijk voor het kunnen lezen en begrijpen van Engelstalige teksten.

Tentamenvorm

Mondeling tentamen.

Tentamentoelichting

Je rondt de cursus af met een mondeling tentamen over de uitwerkingen van cases en open vragen, de leerstof in de tekstboeken en artikelen.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

De cursus bestaat uit studietaken aangeboden via de digitale leeromgeving. Daarnaast zijn er snelkoppelingen naar academische artikelen in de digitale bibliotheek. Ook ontvang je een reader met wetenschappelijke artikelen. Een inleidend en een afsluitend hoofdstuk plaatsen de artikelen in een perspectief. Eigen teksten worden in pdf-vorm aangeboden.

Digitale leeromgeving

Als student (na inschrijving) kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving terecht in de discussiegroepen. Hier kun je met medestudenten en begeleiders informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.