null Strategie en marketing - Advanced studies in management 1

Strategie en marketing - Advanced studies in management 1

  • Managementwetenschappen
  • MM0013
  • 7,5 EC
  • Vanaf € 528
  • Voor dit product gelden ingangseisen
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.



Inhoud

De legitimiteit en continuïteit van een organisatie zijn nauw verbonden met de waarde en betekenis die deze heeft voor klanten de stakeholders, bijvoorbeeld aandeelhouders, werknemers en klanten.
De cursus valt uiteen in twee delen.
Het strategie-onderdeel gaat in op de strategische keuzes die een organisatie moet maken. Hoe wordt het strategische concurrentievoordeel ontwikkeld en behouden? Dit wordt besproken in de vorm van de strategische paradoxen op verschillende gebieden.
Het marketingonderdeel gaat uit van het feit dat iedere organisatie zich moet bezighouden met het werven en behouden van klanten. Marketing, als afzonderlijke discipline, heeft in die zin altijd de weg gewezen: het gaat om de klant. Alles wat organisaties doen en beslissen, moet uiteindelijk ten goede van de klant zijn. Om klanten te behouden moet iedere marketingstrategie gericht zijn op het creëren van klantwaarden en een 'competitive advantage'. Zonder (verdedigbare) concurrentievoordelen loopt iedere organisatie het gevaar in de nabije toekomst al geen bestaansrecht meer te hebben. Voor het creëren van klantwaarden moeten organisaties samenwerken en uiteenlopende relaties onderhouden met andere organisaties in de omgeving. Het gaat niet alleen om relaties met klanten maar ook om het managen van relaties in complexe ‘supply chains’. Onze maatschappij verandert snel, wat het er allemaal niet eenvoudiger op maakt. De coronacrisis heeft een extra stimulans gegeven aan digitalisering, social media, big data en online marketing, onderwerpen die nadrukkelijk aan de orde komen in deze cursus.

De cursus is ontworpen vanuit een hedendaags perspectief, waarin de complexiteit van organisaties als menselijke samenwerkingsverbanden wordt benadrukt. De geboden kennis gaat echter verder dan een technisch, instrumenteel perspectief op management en laat zien dat de essentie van management eerder het overbruggen van spanningsvelden is dan het implementeren van een 'best practice'. Naast de rode draad van 'klantgerichtheid' is het omgaan met strategische paradoxen een terugkerend element in de cursus. De cursus biedt geen recepten en pasklare antwoorden op strategische vraagstukken in organisaties. De nadruk ligt juist op de confrontatie met uiteenlopende perspectieven en benaderingen. Door te focussen op (soms schijnbaar) tegenstrijdige perspectieven wordt je vermogen tot strategisch denken aangescherpt en verkrijg je meer inzicht in de strategische vragen waar organisaties beslissingen over moeten nemen. Deze aanpak sluit aan bij de weerbarstige praktijk en lastige dynamiek waarmee medewerkers en managers in organisaties te maken hebben.

Leerdoelen
Leerdoelen met betrekking tot kennis:
- Je beheerst de inhoud van verschillende strategische benaderingen.
- Je hebt inzicht in veronderstellingen, mogelijkheden en beperkingen van deze benaderingen.
- Je kent de strategische aspecten van marketing.
- Je hebt inzicht in het belang en de mogelijkheden van supply chain management.

Leerdoelen met betrekking tot vaardigheden:
- Je bent in staat om belangrijke strategische sleutelvraagstukken te definiëren.
- Je kunt kritisch reflecteren op bestaande theorieën.
- Je kunt conceptuele modellen ontwikkelen en waar nodig combineren.
- Je bent in staat om de eigen organisatie te analyseren in termen van strategische paradoxen, klantwaarde en waardepropositie, strategische (Online) marketing, STP (segmenting, targeting, positioning), business- en verdienmodellen en supply chain management.

Leerdoel met betrekking tot houding:
- Je ontwikkelt een kritische en analytische geest, die het mogelijk maakt om gevestigde paradigma's, opvattingen en oplossingen ter discussie te stellen.

Ingangseisen

Aanmelden is alleen mogelijk voor opleidingsstudenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding Management.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus is reeds gestart. Aanmelden is niet meer mogelijk.

Deze cursus is de eerste cursus in een reeks van vier gerelateerde cursussen die gezamenlijk het eerste jaar van de Master of Science in Management vormen.

Aanmeldingsdata

Deze cursus wordt per 31-08-2024 uit het aanbod genomen.
Aanmelden is vanaf deze datum niet meer mogelijk.

Voorkennis

Een redelijke (passieve) beheersing van de Engelse taal is noodzakelijk voor het kunnen lezen en begrijpen van Engelstalige teksten.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Elke student krijgt een tutor toegewezen.
Je krijgt feedback van je tutor op ingeleverd werk in de vorm van een automatische terugkoppeling, een individuele terugkoppeling, of een groepsterugkoppeling. De tutor geeft niet alleen feedback maar bewaakt en stimuleert ook je studievoortgang. Ook is er een startbijeenkomst voorzien.

Samenwerken
Het onderwijs bij de Open Universiteit heeft voor het grootste deel een individueel karakter. Deze cursus is dan ook geschikt gemaakt voor zelfstudie. Toch kiezen we in deze cursus nadrukkelijk voor een bepaalde vorm van samenwerkend leren. Daarom adviseren we je om aan het begin van de cursus een duopartner te zoeken; eventueel kan je tutor je hierbij helpen. Als duo kun je elkaar stimuleren, motiveren en helpen met de studie. Zo leer je niet alleen van de docenten en het materiaal, maar ook van elkaar. De ervaring leert dat dit vaak een efficiënte en effectieve aanpak is. Uitzondering hierop zijn de beoordelingsopdrachten. Deze worden altijd individueel gemaakt en individueel beoordeeld; samenwerken hierbij is expliciet verboden en zal bestraft worden!

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

Je maakt één opdracht (bestaande uit drie delen) die gedurende de cursus moet worden ingeleverd.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Tentamenmogelijkheden

Laatste inleverdatum is 31-08-2025.

Cursusmateriaal

Deze cursus maakt gebruik van:
- een tekstboek: De Wit, B. (7e druk). Strategy an international perspective Cengage, United Kingdom, 2020,
- artikelen, teksten en cases,
- een online leeromgeving met studietaken en opdrachten.

Digitale leeromgeving

Als student (na aanmelding) kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving terecht voor de cursusinformatie, een groot deel van de cursusinhoud, het rooster en alle opdrachten.