null Relatiemarketing

Relatiemarketing

  • Managementwetenschappen
  • MB2022
  • 5 EC
  • Dit product is tijdelijk niet leverbaar
Deze cursus kun je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

In zakelijke besluitvorming staan duurzaamheid en veerkracht tegenwoordig centraal. Deze cursus over relatiemarketing biedt theoretische inzichten en praktische handvatten voor een duurzame en veerkrachtige toekomst in het bedrijfsleven. Dat is waardevol in een tijd waarin economische stabiliteit gewenst is.

Beginnend bij de oorsprong in 1983, met Leonard Berry als grondlegger van de term ‘relatiemarketing’, gidst deze cursus je door de evolutie van het begrip tot het nieuwe marketingparadigma. Doordat de cursus sterk focust op de klant ontdek je hoe toegevoegde waarde en onderscheidende concurrentie, bijvoorbeeld via loyaltyprogramma’s, de klantervaring beïnvloeden en dus verankerd moeten zijn in de gehele klantreis.

Moderne marketing moet economisch verantwoord en dus meetbaar zijn. Daarom gaan we in de cursus uitgebreid in op prestatiemaatstaven voor relatiemarketing, waarmee marketeers de impact van hun activiteiten kunnen kwantificeren. Ook bekijken we de rol van technologie in de vooruitgang van relatiemarketing. Hierbij ligt de nadruk op digitale technologieën en social media. Tot slot verkennen we maatschappelijke trends, uitdagingen en kansen voor wetenschappelijk onderzoek in dit dynamische vakgebied.

Na deze cursus heb je niet alleen verschillende definities van relatiemarketing verkend, maar besef je ten volle dat het werven van klanten alleen niet volstaat: de sleutel tot duurzaam succes ligt in het opbouwen en onderhouden van klantrelaties. Ook kun je het doel en de voordelen van relatiemarketing benoemen, begrijp je de drijvende krachten hierachter en herken je de fundamenten van relaties. Bovendien biedt de cursus diepgaand inzicht in verschillende niveaus van klantrelaties en ontwikkel je het bewustzijn om klanttypen te onderscheiden op basis van loyaliteitskenmerken. Je begrijpt waarom tevredenheid niet altijd leidt tot loyaliteit en ook hoe verschillende klantloyaliteitssegmenten verschillende marketingstrategieën vereisen. Kortom, je hebt een solide begrip van relatiemarketing, inzicht in technologische veranderingen en de vaardigheid om deze kennis toe te passen in de theorie en praktijk.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus is wederzijds uitsluitend met de gelijknamige cursus(sen) met code MB2012 en met de cursus(sen) MB2002Relatiemarketing in het internettijdperk en B20211 Relatiemarketing in het internettijdperk. Dit betekent dat deze cursussen wegens inhoudelijke overlap niet samen in een opleiding kunnen worden ingebracht.

Aanmeldingsdata

Deze cursus zal naar verwachting verschijnen per 17-08-2024.
Aanmelden is mogelijk vanaf deze datum.

Voorkennis

Voor deze cursus is het ten zeerste aanbevolen (maar niet verplicht) om de cursus Marketing (MB0712) te hebben afgerond.

Begeleidingsvorm

De cursus is in hoge mate zonder begeleiding te volgen. Het schriftelijke en digitale cursusmateriaal kun je geheel zelfstandig bestuderen. Bij inhoudelijke problemen met de zelftoetsen, oefenopdrachten of instuuropdrachten kun je een beroep doen op de docent. Vragen en opmerkingen kunnen via de cursuswebsite in de digitale leeromgeving bij de betreffende studietaak ingezonden worden.

Docenten

Dhr. dr. J. Schijns MBA (examinator) en dhr. dr. J. Mampaey (plv. examinator).

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

Het eindresultaat voor deze cursus wordt bepaald o.b.v. het gewogen gemiddelde van de vier instuuropdrachten.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

De cursus bestaat uit een tekstboek, een reader en een digitale leeromgeving.

Het tekstboek is Malhotra- Customer relationship marketing: Theoretical and managerial perspectives, 2021. Dit boek gebruik je als kennisdomein en naslagwerk.

In de digitale leeromgeving word je door middel van studietaken door het kennisdomein (het tekstboek) en de overige cursuselementen (reader, zelftoetsen, oefenopdrachten en instuuropdrachten) heen geleid.

Digitale leeromgeving

Als student (na inschrijving) heb je via de digitale leeromgeving toegang tot de cursus.