null Kennisdelingsbijeenkomst over sensorische prikkelverwerking

OW_Wiebelkinderen_CelesteMeijs_head_large.jpg
Kennisdelingsbijeenkomst over sensorische prikkelverwerking
Op maandag 11 april 2022 organiseert het platform Leren van Gedrag samen met Celeste Meijs, onderzoeker aan de Open Universiteit, een online kennisdelingsbijeenkomst over sensorische prikkelverwerking. Celeste Meijs vertelt wat onderzoek ons heeft geleerd over dit probleem. Vervolgens gaat ze samen met de deelnemers aan de hand van een stappenplan onderzoeken welke hulpmiddelen ingezet kunnen worden om kinderen te ondersteunen, zodat ze zich beter kunnen concentreren.

Prikkelverwerking

In iedere klas zijn er kinderen die moeite hebben met concentreren. Die concentratieproblemen kunnen het gevolg zijn van de manier waarop ze prikkels uit de omgeving verwerken. Voorbeelden van prikkels zijn geluiden in de klas, kinderen die bewegen, de geur van een boterham, of het gevoel van de pen in de hand van een kind. Het verwerken van deze prikkels wordt de sensorische prikkelverwerking genoemd.

Hulpmiddelen

Als de sensorische prikkelverwerking niet helemaal goed gaat, hebben kinderen moeite met de concentratie. Scholen zetten dan regelmatig hulpmiddelen in. Denk maar aan Tangles, wiebelkussens, study buddies, geluiddempende hoofdtelefoons of andere materialen. Het doel van die hulpmiddelen is om de kinderen te helpen hun concentratie te verbeteren. Celeste Meijs heeft onderzocht naar de effecten van die hulpmiddelen: werken ze ook?

Over het onderzoek

Meijs keek in haar onderzoek naar de Tangle, het wiebelkussen en de geluiddempende hoofdtelefoon. Ze onderzocht het effect van het gebruik van deze hulpmiddelen op een rekentest en een aandachttest. Dat deed ze in de praktijk, in samenwerking met een aantal Nederlandse basisscholen. Tijdens de kennisdelingsbijeenkomst vertelt ze over de resultaten van het onderzoek en het advies over de inzet van hulpmiddelen dat daaruit voortvloeit.

Stappenplan Sensorische Prikkelverwerking

Voor leerkrachten is een stappenplan (met poster) ontwikkeld. Zij kunnen dat stappenplan gebruiken als ze vermoeden dat een kind in de klas problemen ervaart door een niet-optimale sensorische prikkelverwerking. Met het stappenplan kunnen ze opzoeken welke interventies of hulpmiddelen effectief ingezet kunnen worden om de kinderen te ondersteunen zodat ze zich beter kunnen concentreren.

Het platform Leren van gedrag

Het platform Leren van gedrag wil een wegwijzer zijn voor onderwijsprofessionals naar onderzoek op het gebied van gedrag en vooral ook de toepassing daarvan in de praktijk. De website en de activiteiten vallen onder het thema gedrag en passend onderwijs van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

De online kennisdelingsbijeenkomst Leren van gedrag vindt plaats op maandag 11 april 2022 van 15.30 - 17.00 uur. Aanmelden kan via: k.osterholt@depiloot.nl.

Bekijk de video: Wat is sensorische prikkelverwerking?