null Het 4C/ID model: levensechte leersituaties ontwerpen

OW_4C_ID_Model_Gebruikersdag_12071_head_large.jpg

Het 4C/ID model: levensechte leersituaties ontwerpen

Op vrijdag 24 maart 2023 vindt de tiende editie van de 4C/ID Gebruikersdag plaats. 4C/ID is een model dat de onderwijsontwerper helpt om levensechte leersituaties te analyseren en te ontwerpen met als doel de lerende te helpen complexe vaardigheden aan te leren. De Open Universiteit en Maastricht University organiseren deze gebruikersdag die plaatsvindt bij het Van der Valk hotel in Maastricht.

Voorbeelden en kennis delen

Tijdens de gebruikersdag komen gebruikers van het 4C/ID-model uit Nederland en Vlaanderen samen om elkaar te inspireren met voorbeelden van succesvolle ontwerpen en kennis te delen omtrent verdere ontwikkelingen van het model. Onderzoeker Iwan Wopereis (Open Universiteit) verzorgt de keynote samen met oud-collega Jimmy Frerejean, nu werkzaam bij Maastricht University. Ze bespreken de theoretische insteek voor flexibiliseren met 4C/ID en geven een praktisch voorbeeld van de Master of Health Professions Education. Na de middag staan er twee rondes van interactieve sessies op het programma. Wopereis en Frerejean verzorgen samen met Marieke van Geel (UT) en oud-collega Liesbeth Kester (nu Utrecht University), ook een van de interactieve sessies. Hun sessie is gewijd aan de vraag: Leren over 4C/ID – hoe dan?

Leren over 4C/ID: hoe dan?

Het 4C/ID model biedt goede handvatten om cursussen en opleidingen te ontwerpen die gericht zijn op het aanleren van complexe vaardigheden. Maar het ontwerpen met 4C/ID is op zichzelf ook een complexe vaardigheid! Deze informatiesessie staat in het teken van leren over 4C/ID. In korte presentaties leggen we uit hoe 4C/ID onderwezen wordt in verschillende opleidingen bij de Universiteit Utrecht, de Universiteit Twente, de Open Universiteit, en de Universiteit Maastricht. Ook maken de sprekers een rondje langs beschikbare bronnen om meer over 4C/ID te leren. Na de presentaties gaan de sprekers met het publiek in gesprek over de vragen: Wat wil jij leren over 4C/ID? Hoe zou je dat willen leren? Train jij anderen in 4C/ID? Hoe doe je dat? Hoe heb jij over 4C/ID geleerd? Wat heeft daarbij geholpen? Wat kunnen we van jou leren?

Meer informatie en aanmelden

Er is plaats voor maximaal 100 deelnemers en de inschrijvingen stromen binnen. Ga voor meer informatie over het programma, de beschrijvingen van de andere interactieve sessies en aanmelding, naar de conferentiesite. Op 4cid.org is ook veel meer informatie te vinden over het 4C/ID-model, dat werd ontwikkeld bij de Open Universiteit door hoogleraar Jeroen van Merriënboer (inmiddels werkzaam bij Maastricht University).