null Ontwikkeling en implementatie van interventies

Ontwikkeling en implementatie van interventies

  • Gezondheidswetenschappen
  • GM0002
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Inhoud

In deze cursus leer je om op planmatige wijze gezondheidsbevorderende interventies te ontwikkelen, te implementeren, te evalueren en te beoordelen. Gezondheidsbevorderende interventies beogen gezondheidsproblemen (zoals depressie, diabetes of hart- en vaatziekten) te voorkomen of de impact van al bestaande gezondheidsproblemen te verminderen door ongezond gedrag te veranderen en gezond gedrag te versterken. Denk bijvoorbeeld aan het helpen met stoppen met roken, of mensen stimuleren om gezonder te eten of voldoende te bewegen. Het beïnvloeden van gezond gedrag is vaak niet eenvoudig. Het gedrag hangt vaak samen met een breed palet van factoren; denk aan zowel de cognitieve factoren die iemands gedrag bepalen (zoals kennis, motivatie en eigeneffectiviteitsverwachtingen) als omgevingscondities (zoals voldoende fietspaden of regelgeving die bepaalt dat in restaurants niet meer gerookt mag worden). Een goede analyse van het gezondheidsprobleem, het hiermee samenhangende gezondheidsgedrag en de factoren die op hun beurt weer dit gedrag verklaren, vormen dan ook een essentiële eerste stap in de systematische ontwikkeling van gezondheidsbevorderende interventies. In deze cursus staat het gebruik van het Intervention Mapping Protocol voor planmatige ontwikkeling, implementatie en evaluatie van interventies centraal. Je leert hierbij welke bronnen je kunt gebruiken voor een analyse van het gezondheidsprobleem en om inzicht te krijgen in de verschillende (on)gezonde gedragingen die samenhangen met dit gezondheidsprobleem. Je leert op basis van diverse gedrags- en omgevingstheorieën en wetenschappelijke literatuur welke determinanten relevant zijn voor het gedrag, en welke methodieken en praktische technieken effectief zijn om deze determinanten aan te pakken. Op basis van deze kennis leer je hoe je op systematische wijze een interventie kunt ontwikkelen. Ook leer je een plan te maken om de effectiviteit van de interventie te evalueren en waarmee je rekening moet houden als je deze interventie vervolgens wilt implementeren in de praktijk.

Leerdoelen
Nadat je deze cursus hebt afgerond, kun je:
- de relevantie benoemen van het gebruik van het Intervention Mapping Protocol voor de planmatige ontwikkeling van interventies, de hierbij horende stappen doorlopen en deze toepassen op een actueel gezondheidsprobleem
- diverse analyses van een gezondheidsprobleem beschrijven en benoemen met welke aspecten daarbij rekening gehouden moet worden, en dit verwerken in een interventieplan
- belangrijke gedrags- en omgevingsgerelateerde modellen en theorieën beschrijven, hun onderliggende concepten en determinanten relateren aan een gezondheidsprobleem, en dit verwerken in een interventieplan
- op basis van de probleemanalyse een programmadoel van de interventie opstellen, inclusief performance objectives en change objectives om het programmadoel te bereiken en deze doelen verwerken in een interventieplan
- belangrijke methodieken en praktische technieken voor gedragsverandering selecteren, beschrijven, toelichten en voor een gegeven probleemgedrag uitwerken in een interventieplan
- beschrijven en toelichten waarmee rekening gehouden moet worden bij de invoering/implementatie van gezondheidsbevorderende interventies in een implementatieplan
- beschrijven en toelichten welke aspecten belangrijk zijn bij evaluatie van gezondheidsbevorderende interventies, welke vormen van evaluatie geschikt zijn en deze toepassen in het interventieplan
- kritisch reflecteren op je plan, je plan presenteren en anderen overtuigen van je plan.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 10 februari 2025. We adviseren om uiterlijk zondag 26 januari 2025 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 26 januari 2025 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 9 februari 2025.

Deze cursus heeft een vast startmoment in kwartiel 3.

Voorkennis

Bij voorkeur heb je de cursussen Breed perspectief op gezondheid I Gezondheidswetenschappen en Breed perspectief op gezondheid II Managementwetenschappen succesvol afgerond.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Je volgt de cursus grotendeels via zelfstudie en door het uitwerken van opdrachten in de online cursusomgeving. Daarnaast vindt er startbijeenkomst plaats tijdens de studentendag en er is drie keer een online bijeenkomst waarin je extra sturing krijgt van de docenten. Gedurende de hele cursus werk je aan je eindopdracht, die gekoppeld is aan drie beoordelingsmomenten. De persoonlijke feedback die je krijgt tijdens de beoordeling helpt je weer op weg bij het volgende onderdeel van het eindverslag.

Docenten

Mw. dr. Denise Peels (examinator), dhr. dr. Roy Willems (plv. examinator) en mw. dr. Anke Oenema (plv. examinator)

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

De kennis en ervaring die je gedurende deze cursus opdoet, wordt getoetst met behulp van een eindopdracht die bestaat uit drie deelopdrachten. Binnen bepaalde kaders kun je zelf een onderwerp (gezondheidsprobleem en gedragsprobleem) kiezen. Je analyseert een casus, ontwikkelt een interventieplan en een implementatie- en evaluatieplan. Deelopdrachten 1 en 2 mag je individueel uitvoeren of samen met een medestudent (in duo's) uitwerken. Je zoekt voldoende literatuur ter onderbouwing van je plan en wendt je creativiteit aan om tot een unieke uitwerking van de praktische interventie te komen. Deelopdracht 3 is een individuele opdracht.
De drie deelopdrachten worden beoordeeld met een cijfer. De beschrijving van de opdrachten en de beoordelingscriteria vind je in de online leeromgeving.

Er zijn twee consultatiesessies waarin je je plan presenteert en feedback krijgt voor de verdere uitwerking. Deelname aan deze consultatiesessies is verplicht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit de online cursusomgeving en het tekstboek ‘Planning Health Promotion Programs - An Intervention Mapping Approach’ (Barthelomew-Eldredge et al., Wiley, 2016). In de online cursusomgeving pas je de kennis die je opdoet uit het boek toe in oefenopdrachten en combineer je deze met gegevens die je verzamelt via databases met gezondheidsinformatie.

Mediagebruik

Je verzamelt gezondheidsinformatie en informatie over effectieve interventies via veelgebruikte online databases/rapporten, zoals:
Volksgezondheidenzorg.info, www.movisie.nl en Databank effectieve sociale interventies

Digitale leeromgeving

Na inschrijving kun je al vanaf een kwartiel voordat de fase met begeleiding start gebruikmaken van de online cursusomgeving met de (verdiepende) literatuur, opdrachten en beeldmateriaal Hier werk je actief aan de leerstof en met praktijktoepassingen. Ook kun je met medestudenten en docent informatie uitwisselen en met medestudenten discussiëren over de leerstof.