CW_FP_MaartenDeckx_head_large.jpg

'Je leert kijken vanuit de perspectieven van gestigmatiseerde mensen. Dit zou in geen enkele opleiding cultuurwetenschappen mogen ontbreken'


We spraken met enkele studenten over de inhoud van de opleiding, de voordelen van studeren aan de Open Universiteit en de kansen die het hun biedt. Maarten Deckx, medewerker ICT en student Algemene cultuurwetenschappen neemt ons mee in zijn ervaringen met het blok Stigma, gezondheid en cultuur. Dit blok is onderdeel van de bachelor Cultuurwetenschappen maar bieden we ook aan los als focusprogramma. Op deze manier kun je in korte tijd snel kennis opdoen in een specifiek interessegebied.

Hoe combineer je je studie met je werk, gezin en andere activiteiten?

'Ik werk voltijds. Dat maakt het niet altijd even makkelijk om tijd vrij te maken voor mijn studie. Anderzijds heb ik geen kinderen, waardoor het dan weer iets eenvoudiger is om de tijd naast mijn werk zelf in te delen. Ik heb bij aanvang van deze studie mijn andere hobby’s tijdelijk op non-actief gezet en dat bleek echt wel nodig te zijn. Als je twee cursussen per kwartiel wil doen en daarnaast nog verder wil verdiepen of zijdelings nog wat wil oppikken, dan heb je die tijd echt wel nodig.'

Welke tip zou je geven aan een aankomende eerstejaarsstudent?

'Zoek een leermethode die voor jou werkt. Voor mij is het handmatig uitschrijven van nota’s en werken met flashcards de manier gebleken, maar ik heb van medestudenten al andere manieren gehoord. Als je weet wat voor jou werkt, zet dan een systeem op. Daarnaast is het zeker aan te raden om echt elke dag iets te doen. Dat houdt het ritme van het studeren er in. In het begin kan dat zwaar zijn, maar je went er snel aan en je kweekt een routine die onmisbaar is.

Naast het studeren zelf is het voor mij heel nuttig gebleken om de actualiteit te volgen en in te zetten om leerstof te toetsen. Zo heb ik geleerd om in de praktijk te gebruiken wat ik leerde. De analyses en andere skills die ik heb opgedaan, worden zo een automatisme.

Als laatste tip zou ik nog meegeven: volg zo snel je kan de inleidende filosofische vakken. Die helpen je geweldig bij elk ander vak.'

Welke aspecten van studeren aan de Open Universiteit bevallen je het meest en het minst?

'Het meest bevalt me de zelfontplooiing die het studeren met zich meebrengt. Doordat je zelf instaat voor je planning en de leerstof zelfstandig moet verwerken, leer je erg snel om je tijd in te delen en kritisch te zijn naar jezelf en je werkmethoden. Naast de leerstof die je verwerkt, train je dus ook nog vaardigheden die niet direct te maken hebben met je studierichting, maar wel nuttig zijn. Wat ik minder vind is het vernieuwde online leerplatform. Ik mis de gebruiksvriendelijkheid van het oude platform, waarbij je een boomstructuur had om te navigeren.'

Wat was je grootste verrassing toen je begon met studeren aan de Open Universiteit?

'Voor mij was de grootste verrassing het inzicht hoe beperkt mijn wereldbeeld was. Elk vak dat ik volg, belicht een nieuw aspect van de wereld waarin we leven en leidt tot meer begrip over die wereld. Ik zie deze opleiding dan ook vooral als een reeks van kleine verlichtingen die mijn wereldbeeld telkens wat meer uitbreiden.'

Hoe ervaar je de begeleiding door docenten en studieadviseurs?

'Ik begon midden in coronatijd met mijn studie en zocht dus naar een opleiding die ik helemaal van thuis uit kon doen. Bij de Open Universiteit kan dat. Desondanks heb ik niet het gevoel dat de docenten ver van me af staan, integendeel. De docenten zijn erg aanspreekbaar en altijd bereid te helpen. Ik ervaar ook een grote mate van begeestering voor hun respectievelijke vakgebieden. Dat werkt voor mij erg motiverend.

Wat de studieadviseurs betreft, is dat eigenlijk niet anders. Ik heb al een paar vragen gesteld en gesprekken gehad. De studieadviseurs luisterden telkens echt naar mijn vragen en stelden goede oplossingen voor. Ook bij hen heb ik het gevoel, ondanks dat ik op afstand studeer, dat ze mee waken over de goede afloop van mijn studie.'

Hoe ervaar je de (online) leermaterialen en faciliteiten?

'De portaalpagina voor studenten vind ik erg gebruiksvriendelijk. Die bevat eigenlijk het merendeel aan informatie die ik al nodig heb gehad. Het Brightspace gedeelte vind ik wat minder gebruiksvriendelijk en overzichtelijk dan Youlearn.

Over de studiematerialen ben ik zeer te spreken. De afwisseling tussen wetenschappelijke teksten en boeken houdt het fris en de teksten zijn steeds actueel en sluiten goed aan bij bestaande maatschappelijke thema’s. Dat zorgt ervoor dat je, naarmate een vak vordert, ook zelf kunt reflecteren op bestaande vraagstukken.'

Zou je de Open Universiteit aanraden aan anderen?

'Ja. Als je de discipline kunt opbrengen om jezelf aan te sturen tijdens je studie, zou ik de Open Universiteit zeker aanraden. Ik zou in elk geval iedereen aanraden het te proberen.'

Waarom koos je voor het blok Stigma, gezondheid en cultuur?

'Ik koos voor het themablok Stigma, gezondheid en cultuur omdat het een vereiste is voor de bacheloropleiding die ik momenteel volg. Eerlijk gezegd koos ik dit themablok als eerste, omdat me dat op het eerste gezicht het minst interessant leek en ik het uit de weg wilde hebben. Dat bleek dus een vergissing. Naarmate ik me er meer in verdiepte, ben ik steeds meer geïnteresseerd geraakt in het thema. Nu vind ik zelfs dat het eigenlijk in geen enkele cultuuropleiding zou mogen ontbreken.'

Kun je je studie inpassen in je dagelijks werk of in toekomstig werk?

'Niet in een professionele omgeving, maar ik ben ervan overtuigd dat de opleiding in dagdagelijkse omgang met andere mensen van pas zal komen. We komen allemaal wel eens bewust of onbewust in contact met gestigmatiseerde mensen en dit her- en erkennen is volgens mij al een meerwaarde. Ik hoop in de toekomst de stap naar het onderwijs te kunnen maken. Ik weet zeker dat dit themablok daar ook zijn vruchten zal afwerpen.'

Wat spreekt je het meest aan in het blok Stigma, gezondheid en cultuur?

'Dat is dat je leert kijken vanuit de perspectieven van gestigmatiseerde mensen. Je leert om je in hun te verplaatsen en na te denken over de problemen waarmee zij kampen vanwege stigmatisering. Mij blijft vooral bij dat veel van de problemen die mensen hebben door ziekte, sociale omstandigheden of culturele omstandigheden, vaak niet voortkomen uit die ziekte of omstandigheden zelf, maar uit het stigma er omheen. Dat ik daar bewust van gemaakt ben, is in mijn ogen de grootste waarde van dit themablok.'

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging, wil je je kennis verbreden of je carrière een snelle boost geven met een kort programma? Dan is een focusprogramma wellicht iets voor jou. Naast ons uitgebreide aanbod van Bachelor en Master opleidingen op universitair niveau, kun je met een focusprogramma snel kennis opdoen in jouw vakgebied. Op jouw eigen tempo en manier leren wat je wilt.

Binnen Algemene cultuurwetenschappen hebben we vier focusprogramma’s:

  • Digitale transities in cultureel erfgoed
  • Diversiteit en inclusie
  • Stigma, gezondheid en cultuur
  • Techniek, media en cultuur