null De positie van de Nederlandse taal in het hoger onderwijs: reflectie vanuit het EU-recht 

RW_Webcolumn_Sarah_Schoenmakers_12047_head_large.jpg

De positie van de Nederlandse taal in het hoger onderwijs: reflectie vanuit het EU-recht 

Webcolumn Rechtswetenschappen - door prof. dr. Sarah Schoenmaekers - juni 2024

Het gebruik van de Engelse taal in het hoger onderwijs neemt almaar toe. Vaak wordt er aangehaald dat internationalisering en verengelsing van het hoger onderwijs nadelige gevolgen kunnen hebben voor de toegankelijkheid, kwaliteit en bekostiging van dit onderwijs. Tegen deze achtergrond werd in Nederland onlangs het wetsvoorstel 'Internationalisering in Balans’ uitgevaardigd door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, in navolging van een eerder wetsvoorstel 'Taal en Toegankelijkheid' uit 2019.

Sarah Schoenmaekers, bijzonder hoogleraar Europees recht aan de Open Universiteit, schreef een artikel waarin zij bespreekt of en in welke mate deze wetsvoorstellen, wanneer zij grenzen stellen aan het gebruik van de Engelse taal in het hoger onderwijs, in overeenstemming zijn met het Europese recht dat beperkingen op het vrij verkeer in de Europese Unie in principe verbiedt. Dit artikel verscheen onlangs in Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid.

Lees het volledige artikel hier:

S. Schoenmaekers, 'De positie van de Nederlandse taal in het hoger onderwijs: reflectie vanuit het EU-recht', in: Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 2023-2024/3, die Keure, Bruges, 2024, pp. 141-154.

Sarah Schoenmaekers

Prof. dr. Sarah Schoenmakers is bijzonder hoogleraar Europees recht, meer specifiek op het gebied van de cultureel gecorrigeerde markteconomie aan de Open Universiteit. Daarnaast is zij universitair hoofddocent Europees recht aan de Universiteit Maastricht en hoogleraar bouwrecht aan de Universiteit Hasselt.