null Cultuurwetenschappen in de publieke arena

Cultuurwetenschappen in de publieke arena

  • Cultuurwetenschappen
  • CM0702
  • 5 EC
  • Dit product is tijdelijk niet leverbaar


Inhoud

Introductie
Hoe communiceren cultuurwetenschappers over de uitkomsten en relevantie van hun onderzoek met de maatschappij? Hoe presenteren zij zich in de media (krant, tv, podcast, radio, talkshow, etc.)? Bij wat voor soort onderwerpen wordt er gevraagd naar hun expertise, en wat voor soort bijdragen aan het debat leveren de cultuurwetenschappers? Aan de hand van wisselende, actuele aanleidingen en thema’s realiseer je je welke kennis en vaardigheden je opdoet tijdens je masteropleiding en hoe je die kan expliciteren (wetenschapscommunicatie) en hoe je daarop kan reflecteren.
In het studiejaar 2024-2025 kan je je inschrijven voor het volgende thema:
‘Open vensters? Het debat over canons en diversiteit’
‘Leeslijsten op scholen worden gedomineerd door boeken van (witte hetero)mannen. [...] Is dat erg? Ja, want het weerspiegelt en vormt de verhoudingen in de samenleving’, aldus het schrijverscollectief ‘Fixdit’, dat recent de discussie over de literaire canon nog weer eens opende. Fixdit voert een strijd ‘voor verandering, in de literaire wereld én in de canon’. Het canonfenomeen, en dan niet beperkt tot de literatuur, stond de afgelopen jaren vaker in de aandacht, zowel in Nederland, waar in 2020 een veelbesproken herziening van de Canon uit 2006 gepresenteerd werd, als in Vlaanderen, waar nog heel recent een ‘Canon van Vlaanderen’ met ‘historische Vlaamse ankerpunten’ veel stof deed opwaaien.
Dit soort canons en meer nog de discussies erover lijken vooral spiegels van de tijdgeest. De visie op dat wat vanuit historisch en cultureel perspectief van waarde is, blijkt voortdurend in beweging. Bij de canondiscussies gaat het om hete hangijzers als diversiteit en inclusie en in dat licht is het dan ook niet verwonderlijk dat die canons recent veel ‘onder vuur’ zijn genomen.
We bestuderen het canonfenomeen vanuit een historisch en transnationaal perspectief. Hoe heeft het debat over de canon zich in de loop der jaren ontwikkeld? Weerspiegelt dit debat maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de veranderende kijk op het onderscheid tussen ‘elitaire’ en ‘populaire’ cultuur? Interessant is ook de vraag of canons in het recente verleden beïnvloed zijn door activisme vanuit ‘minderheids’-groeperingen.

Leerdoelen
Na het afronden van deze cursus heb je:
- kennis van en inzicht in technieken en middelen op het gebied van de wetenschapscommunicatie en wetenschapsjournalistiek
- kennis van en inzicht in de manier waarop de bijdrage van cultuurwetenschappers in het publieke debat verschilt van die van niet-wetenschappers en van die van andere wetenschappers
- Verbeterde vaardigheid in het schrijven van een cultuurwetenschappelijk opiniestuk voor een breed publiek
- kennis van en inzicht in het specifieke thema waarop de wetenschapscommunicatie wordt toegepast.

Aanmelden

Aanmelden is alleen mogelijk voor studenten die formeel zijn toegelaten tot de masteropleiding.

Aanmeldingsdata

Deze cursus zal naar verwachting verschijnen per 17-08-2024.
Aanmelden is mogelijk vanaf deze datum.

Begeleidingsvorm

Deze cursus kan je op elk gewenst moment starten. Kijk in het Jaarrooster wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Standaard met fysieke en online-bijeenkomsten.

Begeleidingsbijeenkomsten



Online-bijeenkomsten
Variabel startmoment - begeleider: dhr.dr. J. Oosterholt
1. wo 11-09-2024 / 19.00-20.30 uur
2. wo 23-10-2024 / 19.30-20.30 uur
3. wo 04-12-2024 / 19.00-20.30 uur
4. ma 24-02-2025 / 19.00-20.30 uur
5. wo 02-04-2025 / 19.30-20.30 uur
6. wo 14-05-2025 / 19.00-20.30 uur / vragenuurtje

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Deze cursus bestaat uit een digitale reader en een cursussite in de digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

Als student kan je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen gaan. Hier kan je met je medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.