null De verbeelding van (on)gezondheid. Publiek stigma in tekst en beeld

De verbeelding van (on)gezondheid. Publiek stigma in tekst en beeld

  • Cultuurwetenschappen
  • CB7102
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Batmans grote vijand de ‘Joker’ is een ‘freak’ die het grootste deel van zijn leven in het gekkengesticht doorbrengt. Het hoogtepunt van zijn gekte zien we in Christopher Nolans film The dark knight, waarin hij door zijn dreigend geschilderde gezicht en gewelddadige gedrag neergezet wordt als een levensgevaarlijke, mentaal gestoorde crimineel. Het is een van de vele voorbeelden waarin personen met mentale problemen op stereotiepe wijze worden weergegeven: ze kijken met glazige blik voor zich uit, hallucineren of vertonen gewelddadig gedrag.
Publiek stigma kenmerkt zich door negatieve aannames, gevoelens en vooroordelen die binnen een samenleving gedeeld worden. Dit kan leiden tot discriminerend gedrag of zelfstigma tot gevolg hebben. In cultuurobjecten zoals literatuur, film, televisie, kranten, social media, games, of comics uit zo’n stigma zich in stereotypen of negatieve representaties van de gestigmatiseerde groep. Hierdoor roepen deze culturele uitingen vaak negatieve gevoelens op, die het publiek stigma vervolgens weer versterken.
Deze cursus gaat in op de vraag op welke manieren publiek stigma en cultuur met elkaar samenhangen. Hierbij wordt vooral aandacht gegeven aan een aantal ziektebeelden waarbij stigmatiserende representatie een veelvoorkomend verschijnsel is, zoals cognitieve beperkingen (dementie, downsyndroom), autisme, obesitas, misvorming en psychiatrische ziektebeelden, zoals schizofrenie of depressie. Mogelijke voorbeelden die in de cursus worden besproken zijn voor autisme de film Rain man en Haddons roman The curious incident with the dog in the night-time; voor dementie Hanekes film Amour en Bernlefs roman Hersenschimmen; en voor depressie de film A woman under the influence en de tv-serie The singing detective. Daarnaast komen in de cursus ook analyses aan de orde van social media, kranten, en vlogs en blogs en de manier waarop ze (de)stigmatiserend werken. Ook maken studenten kennis met verschillende voorbeelden van interventies uit de praktijk die kunnen leiden tot destigmatiserende en soms zelfs ‘empowerende’ representaties.

Deze cursus maakt deel uit van het Focusprogramma Stigma, gezondheid en cultuur.

Leerdoelen
Na afronding van de cursus:
- kan je stigmatiserende representaties herkennen en analyseren,
- begrijp je op welke (positieve en negatieve) manieren culturele uitingen invloed hebben op het publieke stigma rondom gezondheid,
- kan je een specifieke casus op het gebied van stigmatisering analyseren en een beredeneerde eigen stellingname hierover innemen,
- ken je de verschillende mogelijke interventies om stigmatiserend discoursen, en daardoor stigmatiserend gedrag, te keren,
- kan je zelf een voorstel voor een interventie opstellen op basis van de analyse van een casus.

Naast deze cursusinhoudelijke doelen zijn er ook enkele algemene vaardigheidsdoelen die te maken hebben met het vergroten van de schrijfvaardigheid, het vinden van relevante secundaire literatuur, het correct annoteren, etc.

Ingangseisen

Om deel te nemen aan deze cursus dient de student de eerste cursus van het focusprogramma Stigma, gezondheid en cultuur te hebben afgerond, of ingeschreven te staan voor die cursus (CB7002).

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 18 november 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 3 november 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 3 november 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 17 november 2024.

Deze cursus wordt aangeboden in het tweede kwartiel.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Er zijn twee (facultatieve, maar sterk aanbevolen) begeleidingsbijeenkomsten: een middag in het LUX filmtheater in Nijmegen om de cursus op te starten (met inleidend college, filmvoorstelling en aansluitende discussie) en een online bijeenkomst om de eindopdracht toe te lichten en vragen te beantwoorden. Deze online bijeenkomst wordt opgenomen en kan op de cursuswebsite teruggekeken worden.

Begeleidingsbijeenkomsten


Bijeenkomsten
Kwartiel 2 - Begeleiders: mw.dr. B. Lameris en dhr.dr. J. Vanheste

1. Filmhuis Lux te Nijmegen / datum volgt
2. online /datum volgt

Docenten

Mw. dr. B. Lameris (examinator) en dhr. dr. J. Vanheste (plv. examinator).

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

De toetsing bestaat uit een schrijfopdracht waarin via enkele gestuurde vragen een eindwerkstuk wordt geschreven (max. plm. 2500 woorden).
In het eindwerkstuk dient de student een bepaalde tekst, film of andere cultuuruiting te benaderen vanuit de vraag naar de stigmatiserende dan wel destigmatiserende of empowerende impact van het werk.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Reader en digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

Als student kun je via de cursussite in de digitale leeromgeving met medestudenten en begeleiders informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof. Om discussie en samenwerking te stimuleren, worden per thema groepen gevormd, die binnen de online cursusomgeving met elkaar kunnen overleggen en discussiëren via een virtuele klas en/of via discussiegroepen. Het werken in groepen wordt gestimuleerd, maar niet verplicht gesteld.