null Digital Literacy. Archieven, databases en culturele identiteit

Digital Literacy. Archieven, databases en culturele identiteit

  • Cultuurwetenschappen
  • CB6802
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

De komst van digitale technologieën en online platformen heeft geleid tot een sterk vergrote toegang tot kennis en informatie. We communiceren, werken, leren en leven in toenemende mate digitaal. Tegelijkertijd vergt de omgang met digitale technologieën en bijvoorbeeld born-digital materiaal nieuwe vaardigheden alsmede een kritische benadering. Hoe beïnvloeden digitale technologieën processen van zoeken, analyseren, interpreteren en presenteren. van kennis en informatie? In deze cursus ontwikkelen studenten hun digitale vaardigheden en leren daarbij kritisch te reflecteren op het gebruik van digitale benaderingen van cultureel erfgoed en archiefmateriaal.
De cursus is opgezet op basis van drie competenties in digitale geletterdheid: begrijpen, gebruiken en creëren. In het eerste deel wordt ingegaan op processen van digitalisering en daarmee samenhangende thema’s, zoals digitale infrastructuur, databases en datakritiek. Dit onderdeel besteedt daarbij aandacht aan de onderliggende structuren en biases van cultureel erfgoed. In het tweede deel staat het praktisch inzetten van verschillende digitale tools in het zoeken en analyseren van digitale erfgoedbronnen centraal. Studenten maken in dit onderdeel kennis met de CLARIAH Media Suite, een digitale infrastructuur waarmee collecties van Nederlandse erfgoedinstellingen kunnen worden doorzocht, geannoteerd en geanalyseerd. In het derde deel gaan studenten zelf aan de slag met een culturele database voor het maken en presenteren van data en netwerk visualisaties.
Op basis van de driestaps-opzet van de cursus - begrijpen, gebruiken en creëren - maken studenten binnen deze cursus kennis met zowel de praktische als kritische benaderingen van digitale erfgoedcollecties en archiefmateriaal. De cursus combineert reflectie met het ontwikkelen van specifieke digitale competenties die waardevol zijn voor professionals werkzaam in erfgoedinstellingen, zoals archieven, musea en bibliotheken, alsmede de journalistiek en culturele sector in het algemeen.

Deze cursus maakt deel uit van het Focusprogramma Digitale transitie in cultureel erfgoed.

Leerdoelen
In deze cursus:
- maak je kennis met de thematiek van digital literacy: een verzamelnaam van vaardigheden voor het betekenisvol omgaan met digitale technologieën en online platformen,
- leer je kritisch te reflecteren op processen van digitalisering en de implicaties daarvan voor het doorzoeken en presenteren van culturele erfgoedcollecties en archiefmateriaal,
- leer je hoe de onderliggende structuren en biases van cultureel erfgoed zich verhouden tot de mogelijkheden die de digitale transitie biedt,
- maak je kennis met verschillende digitale technologieën om informatie binnen en over erfgoedcollecties mee te kunnen doorzoeken, annoteren en analyseren,
- leer je kritisch te reflecteren op hoe deze digitale technologieën processen van zoeken, analyseren, interpreteren en presenteren van informatie vormgeven,
- maak je kennis met de CLARIAH Media Suite voor het doorzoeken, annoteren, analyseren en interpreteren van collecties van verschillende Nederlandse erfgoedinstellingen,
- leer je zelf data en netwerk visualisaties te maken en presenteren op basis van een (zelfgekozen) culturele database.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 18 november 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 3 november 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 3 november 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 17 november 2024.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Online begeleidingsbijeenkomsten.

Begeleidingsbijeenkomsten



Online-bijeenkomsten
Kwartiel 2 - begeleider: dhr.dr. T. van der Heijden
- vr 22-11-2024 / 10.00-12.00 uur
- vr 20-12-2024 / 10.00-12.00 uur
- vr 17-01-2025 / 10.00-12.00 uur

Docenten

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Reader en digitale leeromgeving.

Digitale leeromgeving

Als student kan je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen. Hier kan je met medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.