null Digitale transities en de beleving van cultureel erfgoed

Digitale transities en de beleving van cultureel erfgoed

  • Cultuurwetenschappen
  • CB6702
  • 5 EC
  • Vanaf € 384
Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.


Inhoud

Op 30 juli 2022 verbrandde Martín Mobarak Frida Kahlo’s tekening Fantasmones siniestros in een champagnecoupe. Vervolgens bracht hij een digitale reproductie ervan op de markt in de vorm van 10.000 non-fungible-tokens (NFT). De rituele verbranding werd vastgelegd op video en is nog te zien op YouTube. Wel hebben de Mexicaanse autoriteiten een onderzoek ingesteld naar Mobarak wegens vernietiging van Mexicaans erfgoed.
Dit voorbeeld laat enkele interessante problemen zien rond de digitale transitie in cultureel erfgoed die in deze cursus aan de orde zullen komen. Wat is bijvoorbeeld een ‘origineel’? Kan een digitale reproductie een volwaardige vervanging zijn van een analoog object? Wordt de waarde van erfgoed uitsluitend in geld uitgedrukt, of zijn er ook andere factoren? Mag je na digitalisering een werk vernietigen, of moet je het ‘origineel’ altijd bewaren? En hoe duurzaam is het digitaliseren en digitaal aanbieden van erfgoed eigenlijk?
De digitale transitie maakt dat we ons moeten heroriënteren ten opzichte van cultureel erfgoed. Deze cursus behandelt de transitie van analoog naar digitaal cultureel erfgoed, en biedt daarbij inzicht in hoe deze digitale transitie de cultuur- en erfgoedsector transformeert. Je leert na te denken over deze thematiek door te reflecteren op de verschillen en overeenkomsten tussen analoge en digitale presentatietechnieken en de toenemende hybridisering van analoog en digitaal – ook wel de ‘phygital’ genoemd. Daarnaast zal de cursus ingaan op de infrastructuur, materialiteit en sustainability van digitaal cultureel erfgoed.

Deze cursus maakt deel uit van het Focusprogramma Digitale transitie in cultureel erfgoed.

Leerdoelen
Na het volgen van de cursus:
- kan je de verschillen en overeenkomsten tussen cultureel erfgoed in analoge, digitale en hybride vorm analyseren met behulp van de aangeboden theorieën, concepten en praktijken,
- kan je de digitale transitie in cultureel erfgoed in historisch perspectief plaatsen,
- weet je wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen analoog en digitaal erfgoed,
- kan je uitleggen hoe de wederkerige relatie tussen analoge en digitale museale en erfgoedpraktijken (‘phygital’)functioneert,
- kan je met eenvoudige 3D-technieken een object digitaliseren,
- kan je aan de hand van een casestudie uitleggen hoe digitalisering zich verhoudt tot cultureel erfgoed.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk voor iedereen.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 1 september 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 11 augustus 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 11 augustus 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 31 augustus 2024.

Begeleidingsvorm

Deze cursus heeft een vast startmoment. Kijk in het Jaarrooster wanneer de cursus van start gaat en wanneer de begeleiding is ingeroosterd.

Begeleidingsbijeenkomsten.

Begeleidingsbijeenkomsten


Online-bijeenkomsten
Kwartiel 1 - begeleider: mw.dr. B. Lameris
- vrij 06-09-2024 / 14.00-16.00 uur
- vrij 01-11-2024 / 14.00-16.00 uur

Begeleidingsbijeenkomsten
Kwartiel 2 - begeleiders: mw. B. Lameris
- datum in oktober 2024 - bezoek Koninklijke bibliotheek, wordt tzt nader bekend gemaakt


Docenten

Mw. dr. Bregt Lameris (examinator) en dhr. dr. Tim van der Heijden (plv. examinator).

Tentamenvorm

Digitaal groepstentamen met meerkeuzevragen en open vragen.

Tentamendata

12-11-2024 14:00, 06-02-2025 19:00, 07-07-2025 19:00.

Tentamenhulpmiddelen

Het online woordenboek
Het online woordenboek t.b.v. ANS

Cursusmateriaal

Reader.

Digitale leeromgeving

Als student kan je via de cursussite in de digitale leeromgeving naar de discussiegroepen gaan. Hier kan je met je medestudenten en begeleider informatie uitwisselen en discussiëren over de leerstof.