null Positieve benadering en betrouwbare informatie belangrijk bij beweeginterventies voor 50+

PSY_SymposiumOuderen_691905686_head_large.jpg

Positieve benadering en betrouwbare informatie belangrijk bij beweeginterventies voor 50+

Wat motiveert 50-plussers om mee te doen aan een programma om meer te bewegen? Dat onderzochten onderzoekers van de vakgroep Gezondheidspsychologie aan de Open Universiteit. Ze ontdekten dat betrouwbare communicatie, een persoonlijke aanpak en gebruiksgemak daarbij heel belangrijk zijn.

Hoe bereik en motiveer je ouderen?

Lichamelijke beweging is essentieel om fit te blijven en gezondheidsproblemen te voorkomen, blijkt steeds weer uit wetenschappelijk onderzoek. Beweeginterventies kunnen worden ingezet om ouderen aan te sporen tot een actiever leven. Maar hoe krijg je de oudere doelgroep zover om mee te doen aan zo'n interventie? Onderzoekers Janet Boekhout, Rieteke Hut, Lilian Lechner en Denise Peels wilden weten hoe de communicatie over beweeginterventies de oudere doelgroep effectief kan bereiken. Door middel van interviews met 50-plussers brachten zij in kaart welke voorkeur deze doelgroep heeft in wervingsstrategieën. Betrouwbare communicatiebronnen, duidelijke doelen, een positieve insteek en zo min mogelijk administratieve rompslomp blijken belangrijk te zijn om ouderen warm te maken voor beweeginterventies.

Voorkeuren in communicatie

De onderzoekers baseerden zich in hun interviews op het theoretisch model van McGuire. Dit model onderscheidt een aantal belangrijke factoren bij communicatie: de bron van de communicatie, de boodschap die wordt overgebracht, het communicatiekanaal, de ontvanger en het doelgedrag. Wat betreft de communicatiebron blijken de geïnterviewden een huisarts of een fysiotherapeut als betrouwbaarder te beschouwen dan bijvoorbeeld social media. Wat de boodschap betreft blijkt dat berichten over beweeginterventies beter niet kunnen gaan over gezondheidsproblemen of mogelijke ziekten, maar juist gericht moeten zijn op de voordelen van beweging op de algehele gezondheid, dus de fysieke, mentale en sociale gezondheid. Met betrekking tot het communicatiekanaal gaat de voorkeur van de doelgroep uit naar persoonlijk geadresseerde papieren post. Verder kwam naar voren dat de ontvangers bestaan uit een gevarieerde groep van 50-plussers, waardoor er geen universele aanpak is om hen te bereiken, en er bijvoorbeeld gericht per leeftijdscluster geworven moet worden. Wel werd duidelijk dat het belangrijk is om in de communicatie voorzichtig te zijn met verwijzingen naar leeftijd. Ten slotte is het zaak om goed uit te leggen wat de doelen van de interventie zijn om oudere volwassenen te kunnen motiveren en moet het registratieproces voor een interventie zo eenvoudig mogelijk zijn.

Het onderzoek

De onderzoekers hebben in het najaar van 2022 semigestructureerde individuele interviews afgenomen met 39 volwassenen van 50 jaar of ouder, waarvan 27 vrouwen en 12 mannen. De interviews duurden ongeveer 90 minuten. De belangrijkste onderwerpen bestonden uit de vijf communicatiefactoren van McGuire en daarnaast werd een onderwerp toegevoegd over mogelijke hindernissen die de doelgroep zou kunnen ervaren met online beweeginterventies. Het artikel 'I don’t Believe in Age; I Believe in Staying Enthusiastic”: A Qualitative Study Into Recruitment Strategies Stimulating Middle-Aged and Older Adults to Join Physical Activity Interventions' is verschenen in preprint en is nog niet peer reviewed, maar is wel alvast te lezen.