null Symposium: het gebruik van Artificiële Intelligentie in het onderwijs 

OW_Vodcastserie_14783_head_large.jpg

Symposium: het gebruik van Artificiële Intelligentie in het onderwijs 

Sinds de release van ChatGPT in november 2022 staat Artificiële Intelligentie (AI) in het onderwijs opeens hoog op de agenda. Maar er wordt al meer dan 30 jaar onderzoek gedaan naar AI in het onderwijs. En AI wordt ook al volop gebruikt, bijvoorbeeld om feedback-op-maat te geven aan studenten. Hoe adequaat en zinvol is het huidige gebruik van AI? En wat kan beter? Dat zijn de centrale vragen van het symposium Towards Highly-Informative Learning Analytics dat plaatsvindt op 12 mei 2023.

Hoe adequaat en zinvol zijn huidige benaderingen?

Digitale leeromgevingen leveren gigantisch veel informatie op. De analyse van die gegevens (ook wel Learning Analytics genoemd) met gebruik van AI kan inzichten verschaffen in de capaciteiten en gedragspatronen van leerlingen. Die inzichten kunnen leiden tot cruciale actiepunten om het curriculum en cursusontwerp te sturen, maar ook om nieuw onderwijsaanbod te ontwikkelen en - met inzet van Artificiële Intelligentie - gepersonaliseerde hulp aan te bieden. Maar zijn de huidige benaderingen van AI in het onderwijs adequaat en zinvol voor het studiesucces van onze studenten?

AI-kunst

Tijdens de symposium is een vernissage van de AI-kunstenaar Alexander Gürten uit Berlin. Alexander Gürten heeft Design en Wiskunde gestudeerd en werkt al lang samen met Hendrik Drachsler aan de impact van AI op het samenleven, en meer in het bijzonder onderwijs en kunst. In 2005 schreef hij zijn Diploma-thesis in kunstfilosofie met de titel 'Can an artificial intelligence understand art'. In zijn AI-kunst concentreert hij zich op bepaalde grafische stijlen en geeft hij de AI het liefst zoveel mogelijk creatieve vrijheid.

Het programma

12.30 uur Opening vernissage en ontvangst met koffie
13.00 uur Opening van het symposium
13.10 uur

Keynote: Studenten facing AI
Ioana Jivet (Goethe Universität, Frankfurt)

Jivet wijst er in haar keynote op dat de Learning Analytics gemeenschap in de praktijk sterk gefocust is op 'Analytics' en veel minder op 'Learning'. Ze bespreekt twee cruciale uitdagingen bij het ontwerpen van studentgerichte leeranalyse in het hoger onderwijs. De eerste is het identificeren welke informatie zinvol is en welke gegevensbronnen daarbij horen om met gebruik van AI gerichte feedback voor studenten te genereren. De tweede is het vinden van methoden om deze informatie zó uit te leveren aan studenten dat het ondersteunt, aanzet tot nadenken en hen in staat stelt om actie te ondernemen.

14.00 uur Pauze
14.15 uur

Interactieve workshop 1
FoLA2 - Learning Analytics ondersteund door Learning Design
Marcel Schmitz (Hogeschool Zuyd) en Kazem Banihashem (Open Universiteit)

FoLA2 is een methode om het praktische gebruik van Learning Analytics in bestaande instructieontwerpen te faciliteren. De deelnemers gaan op basis van het FoLA2 gameboard samen een Highly-Informative Learning Analytics ontwerp maken voor hun cursussen.

Interactieve workshop 2
Het ontwikkelen van data-verrijkte leeractiviteiten
Daniel Biedermann, Leibniz Institut DIPF

In de workshop introduceert Biedermann de zogenaamde Data-Enriched Learning Activities (DeLA’s). Dit zijn activiteiten die rijke inzichten verschaffen in de competetentieontwikkeling van lerenden binnen een digitale leeractiviteit. Het onderzoeksprogramma Highly-Informative Learning Analytics (HILA) heeft geleid tot verschillende DeLA’s voor lezen, schrijven, modelleren en groepsinteracties. De DeLA’s analyseren data tijdens het leerproces met AI en kunnen zeer informatieve feedback geven over de competentieontwikkeling van leerlingen in real-time.

15.30 uur Korte pauze
16.00 uur

Inaugurele rede
Prof. dr. Hendrik Drachsler, hoogleraar Learning Analytics

Hendrik Drachsler gaat in op de vraag of de huidige benaderingen van AI-programmás in het onderwijs adequaat en zinvol zijn. En hij presenteert het onderzoeksprogramma Highly-Informative Learning Analytics (HILA). Dit programma combineert psychometrie, leerontwerp en leeranalyse om studenten zeer informatieve feedback te geven.

Aanmelden

Het symposium vindt plaats op 12 mei 2023 vanaf 12.30 uur bij de Open Universiteit in Heerlen. Deelname aan symposium en oratie is gratis, maar aanmelden is verplicht. Aanmelding kan tot en met 4 mei 2023 via www.ou.nl/uitnodiging.