Laat de markeerstiften thuis
In het vervolg van het artikel geven Paul Kirschner en Tim Surma een groot aantal studietips, gaande van het vermijden van gekleurde markeerstiften tot meer algemene aanbevelingen zoals op tijd starten. Alles herhalen in de laatste dagen voor het examen zonder andere voorbereiding is nooit een goed idee.
Een groot deel van het onderzoek waar de tips van Tim en Paul op gebaseerd zijn, is beschreven in het onlangs in ScienceDirect Journal gepubliceerde artikel 'The coverage of distributed practice and retrieval practice in Flemish and Dutch teacher education textbooks'. In dit artikel onderzoeken ze hoe goed (of niet) leraren in hun lerarenopleiding zijn opgeleid op het vlak van effectieve leerstrategieën. De twee strategieën die in het onderzoek warden betrokken zijn ‘gespreid leren’, het pedagogisch principe baseert zich op de vaststelling dat mensen beter feiten onthouden als ze die gespreid over een langere periode aanleren, en 'jezelf testen', informatie opdiepen via testen, quizzen en multiple choice. Het blijkt dat de meeste tekstboeken in de lerarenopleidingen deze twee, wetenschappelijk bewezen effectieve leerstrategieën, niet behandelen.
Het volledige artikel in Humo staat helaas achter de betaalmuur, maar de onderzoekspublicatie in Science Direct is wel openbaar.
Wilt u meer weten over het onderzoek? Tim Surma geeft op donderdag 12 juni een presentatie tijdens de Dag van de VELOV (de Vereniging voor Vlaamse lerarenopleiders) in Antwerpen. Inschrijven is niet meer mogelijk. Deelname is gratis voor leden van VELOV en de Nederlandse tegenhanger VELON. Niet-leden betalen 20 euro.
Zie op Universiteit van Nederland ook het minicollege van onderzoeker Gino Camp en het minicollege van onderzoeker Jerome Ghijselaers.