null Staan tijdens de les leidt niet direct tot betere leerprestaties

OW_Stabureau_mbo_head_large.jpg
Staan tijdens de les leidt niet direct tot betere leerprestaties
Af en toe rechtop staan tijdens je werk of het studeren lijkt goed voor de cognitieve functies. Maar de prestaties van mbo-studenten blijken niet direct vooruit te gaan door een tijdje te staan in de les. Of langere sta-sessies wel effect hebben zal verder onderzoek moeten uitwijzen.

De faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit doet samen met andere kennisinstituten verschillende studies naar de effecten van staan versus zitten in de klas bij mbo-studenten. Die maken het grootste deel uit van de studentenpopulatie in Nederland en zitten meer dan andere studenten. Daar is dus mogelijk veel winst te behalen.

Effecten op executieve functies

Belangrijk voor schoolprestaties zijn de zogenaamde executieve functies. Die zorgen ervoor dat we bijvoorbeeld onze aandacht ergens op kunnen richten en vasthouden, dat we informatie uit ons werkgeheugen kunnen ophalen en dat we soepel kunnen wisselen tussen twee taken. Het is bekend dat lang achtereen zitten daar negatieve effecten op heeft.

Staan versus zitten in de klas

In een onderzoek dat vorige maand werd gepubliceerd keken de onderzoekers naar de effecten van staan in de klas op executieve functies. 196 mbo-studenten (op niveau 2, 3 en 4) van gemiddeld 18,8 jaar oud deden mee. Na een korte les door hun eigen leraar maakten ze een test om hun executieve functies te meten. De helft van de studenten stond daarbij in totaal veertig minuten aan een zit-stabureau, de andere helft bleef zitten.

Goed voor de gezondheid

De executieve vaardigheden bleken door het staan niet significant te verbeteren. De onderzoekers vermoeden dat eventuele effecten pas na een langere tijd duidelijk worden. Toch adviseren ze wel om mbo-studenten vaker te laten staan. Dat gaat prima in de klas en het beperkt de tijd die ze zitten. Dat is in elk geval goed voor de gezondheid van de studenten.