Trendsconferentie_head_large_lustrum.jpg

Sessies

 

Keynote 1

Research designs for Artificial Intelligence in Education: Promoting Fairness and Ethics through Evidence-Based, Human-Centered Methodological Approaches - Prof. Dr. Irene-Angelica Chounta (EN)

De toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) in het onderwijs biedt ons tal van mogelijkheden om leren en lesgeven te ondersteunen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van geavanceerde technologieën voor het ontwikkelen van intelligente leeromgevingen, zoals Intelligent Tutoring Systems (ITS) of door computerbenaderingen, zoals machinaal leren en datamining, te gebruiken om de wijzen waarop mensen leren in modellen te vatten. Aan de andere kant stelt het ons voor nieuwe uitdagingen met betrekking tot pedagogisch gepast en ethisch gebruik, de eerlijkheid van AI-algoritmen, maar ook met betrekking tot fundamentele mensenrechten, democratie en de rechtsstaat. Om de zorgen en kritiek op een zinvolle manier te behandelen, moeten we met belanghebbenden – onderzoekers, leraren, studenten, ouders en mogelijk vakbonden en beleidsmakers – communiceren over de voordelen van AI in het onderwijs, maar ook over de mogelijke valkuilen. Tegelijkertijd is er behoefte aan empirisch onderbouwde, mensgerichte onderzoeksbenaderingen waarmee we de voordelen van het gebruik van AI in het onderwijs kunnen communiceren op basis van solide, wetenschappelijke fundamenten en tegelijkertijd de ethische en eerlijke toepassing ervan kunnen waarborgen.
In mijn lezing zal ik de kansen en uitdagingen voor AI in het onderwijs bespreken vanuit het perspectief van Fairness, Accountability, Transparency and Ethics (FATE) en ik zal dat koppelen aan de behoefte aan evidence-based onderzoek. Ik zal laten zien dat transparante communicatie met belanghebbenden en systematisering en standaardisering van onderzoek een eerlijk en ethisch gebruik van AI in het onderwijs kunnen ondersteunen, waardoor we kunnen profiteren van de mogelijkheden van AI voor gepersonaliseerd en adaptief leren.

Literatuur ter voorbereiding:

Holmes, W., Persson, J., Chounta, I. A., Wasson, B., & Dimitrova, V. (2022). Artificial intelligence and education: A critical view through the lens of human rights, democracy and the rule of law. Council of Europe. https://rm.coe.int/prems-092922-gbr-2517-ai-and-education-txt-16x24-web/1680a956e3

Chounta, I. A., Bardone, E., Raudsep, A., & Pedaste, M. (2022). Exploring teachers’ perceptions of Artificial Intelligence as a tool to support their practice in Estonian K-12 education. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 32(3), 725-755. https://link.springer.com/article/10.1007/s40593-021-00243-5

Chounta, I. A., Limbu, B., & van der Heyden, L. (2024). Exploring the Methodological Contexts and Constraints of Research in Artificial Intelligence in Education. In International Conference on Intelligent Tutoring Systems (pp. 162-173). Springer, Cham 10.1007/978-3-031-63028-6_13

Parallelle workshops 1:

Sessie 1: Perspectives on Ethics of AI in Education - Bhoomika Agarwal (EN)

Deze sessie gaat over de ethische kwesties die de toenemende integratie van kunstmatige intelligentie in het onderwijs (AIED) oproept. De eerste auteur zal eerst de belangrijkste concepten van AIED-ethiek uitleggen op basis van haar huidige onderzoek. Vervolgens zullen de co-auteurs dieper ingaan op het gebruik van sensoren en immersieve technologieën (bijv. VR en AR) bij het trainen van psychomotorische vaardigheden, waarbij mogelijke ethische overwegingen aan de orde komen. De geplande voorbeeldcasussen betreffen mens-robotinteractie en dans. Hierna volgt een rollenspel waarbij de deelnemers in de huid kruipen van verschillende belanghebbenden (bijv. student, docent, ontwikkelaar, ...) en een gezamenlijke discussie voeren over de ethische aspecten van de onderzoeksthema's van enkele van de medeorganisatoren. Deze vragen benadrukken de ethische dilemma's of conflicten die kunnen ontstaan bij het waarborgen van ethische AIED, aangezien alle belanghebbenden hun eigen eisen en verantwoordelijkheden hebben.

Sessie 2: Generative AI for Assessment and Feedback - Kazem Banihashem, Nico van der Wiel (NL)

De afgelopen tijd hebben technologische ontwikkelingen en de opkomst van generatieve AI-tools zoals ChatGPT en Gemini veelbelovende mogelijkheden ontsloten voor het verbeteren van beoordelings- en feedbackmethoden in onderwijsomgevingen. De mate waarin GenAI-hulpmiddelen docenten hierbij kunnen ondersteunen, moet echter nog grondig worden onderzocht. In deze workshop verkennen we dit potentieel door het gebruik van een GenAI-tool (ChatGPT) te introduceren om docenten te helpen bij drie fasen van beoordeling: ingangsdiagnostische beoordeling, formatieve beoordeling/feedback en samenvattende beoordeling. Aan de hand van een richtlijn voor prompt engineering zullen we voorbeelden geven van hoe verschillende prompts effectief gebruikt kunnen worden voor beoordelings- en feedbackdoeleinden.

Literatuur ter voorbereiding:

Banihashem, S. K., Kerman, N. T., Noroozi, O., Moon, J., & Drachsler, H. (2024). Feedback sources in essay writing: peer-generated or AI-generated feedback?. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21(23), 1-15. https://doi.org/10.1186/s41239-024-00455-4

Parallelle workshops 2:

Sessie 3: AI, Large Language Models, and Avatars in Education: Augmented Reality Tutor (ART) - Dr. Deniz Iren, Krist Shingjergji (EN)

Deze sessie gaat over de ethische kwesties die de toenemende integratie van kunstmatige intelligentie in het onderwijs (AIED) oproept. De eerste auteur zal eerst de belangrijkste concepten van AIED-ethiek uitleggen op basis van haar huidige onderzoek. Vervolgens zullen de co-auteurs dieper ingaan op het gebruik van sensoren en immersieve technologieën (bijv. VR en AR) bij het trainen van psychomotorische vaardigheden, waarbij mogelijke ethische overwegingen aan de orde komen. De geplande voorbeeldcasussen betreffen mens-robotinteractie en dans. Hierna volgt een rollenspel waarbij de deelnemers in de huid kruipen van verschillende belanghebbenden (bijv. student, docent, ontwikkelaar, ...) en een gezamenlijke discussie voeren over de ethische aspecten van de onderzoeksthema's van enkele van de medeorganisatoren. Deze vragen benadrukken de ethische dilemma's of conflicten die kunnen ontstaan bij het waarborgen van ethische AIED, aangezien alle belanghebbenden hun eigen eisen en verantwoordelijkheden hebben.

Literatuur ter voorbereiding:

Shingjergji, K., Urlings, C., Iren, D., & Klemke, R. (2024, March). Shaping and evaluating a system for affective computing in online higher education using a participatory design and the system usability scale. In Proceedings of the 14th Learning Analytics and Knowledge Conference (pp. 382-391).

Böttger, F., Cetinkaya, U., Di Mitri, D., Gombert, S., Shingjergji, K., Iren, D., & Klemke, R. (2022, September). Privacy-preserving and scalable affect detection in online synchronous learning. In European Conference on Technology Enhanced Learning (pp. 45-58). Cham: Springer International Publishing.

Sessie 4: Workshop 'AI in het Onderwijs: De Scriptie in Beeld' - Iwan Wopereis, Hubert Vogten (NL)

De Open Universiteit ziet groot potentieel in tekstgebaseerde generatieve AI (GenAI) om de beoordeling van scripties binnen het hoger onderwijs te optimaliseren. Ons doel is niet alleen om de academische schrijfvaardigheid van studenten te verbeteren, maar ook om de inhoudelijke kwaliteit van hun werk te verhogen. Met efficiëntere en effectievere feedbackmethoden, waarbij beoordeling en terugkoppeling door de docent in interactie met GenAI worden vormgegeven, hopen we de studenten een rijkere leerervaring te kunnen bieden.
Tijdens de workshop maakt u kennis met de beoordelings- en feedbackmethoden die in het project ‘Slim Bekeken’ (start begin 2024) zijn verkend. Na de bespreking van de opzet, bevindingen en uitdagingen van het project gaat u hands-on aan de slag met een casus.

Literatuur ter voorbereiding:

W. Dai et al., "Can Large Language Models Provide Feedback to Students? A Case Study on ChatGPT," 2023 IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), Orem, UT, USA, 2023, pp. 323-325, https://doi: 10.1109/ICALT58122.2023.00100.

Wopereis, I., Vogten, H., & Alqassab, M. (2024). Requirements for AI-enhanced thesis management in higher education: A group concept mapping study. Paper (to be) presented at the Innovating Higher Education conference.

Banihashem, S. K., Kerman, N. T., Noroozi, O., Moon, J., & Drachsler, H. (2024). Feedback sources in essay writing: Peer-generated or AI-generated feedback? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 21, Article 23. https://doi.org/10.1186/s41239-024-00455-4

Dai, W., Ji, Z., Chen, H., & Wu, J. (2023). Can large language models provide feedback to students? A case study on ChatGPT. In M. Chang, N.-S. Chen, R. Kuo, G. Rudolph, D. G. Sampson, & A. Tlili (Eds.), Proceedings of the 2023 IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) (pp. 323-325). IEEE. https://doi.org/10.1109/ICALT58122.2023.00100

Wopereis, I., Vogten, H., & Alqassab, M. (2024, October 23-25). Requirements for AI-enhanced thesis management in higher education: A group concept mapping study [Paper presentation]. Innovating Higher Education Conference 2024, Limassol, Cyprus.

Sessie 5: Het echte probleem van AI is niet AI - Reijer Passchier (NL)

Vorig jaar kwamen politici, wetenschappers en leiders van techbedrijven in het Britse Bletchy Park bijeen om de risico’s van Artificiële Intelligentie (AI) te bespreken. Daarbij discussieerden zij vooral over nepnieuws, cyberaanvallen en de (overigens waarschijnlijk kleine) kans dat AI op korte termijn een ‘frontier’ zal overgaan en een bedreiging zal worden voor al het leven op aarde. Daarmee bleef, zoals vaker bij dit soort gelegenheden, het echte probleem van AI onbesproken: de beschikkingsmacht over deze technologie is vooral in handen van enkele zeer grote commerciële ondernemingen ¬- waarbinnen bovendien slechts enkele CEO’s of grootaandeelhouders de dienst uitmaken. Die bepalen, als eigenaren van AI en de infrastructuur die AI nodig heeft, vrijwel eenzijdig welke AI zich verder ontwikkelt, in welk tempo dat gebeurt, welke risico’s daarbij aanvaardbaar zijn, welke waarden AI moet dienen en onder welke voorwaarden anderen AI mogen gebruiken. Daarbij staan meestal hun eigen, private belangen (of waanideeën) voorop. Niet het algemene belang. Wat betekent die situatie voor AI-gebruik in het onderwijs? Of wat zou die situatie voor AI-gebruik in het onderwijs moeten betekenen? Die vragen staan centraal in deze workshop.

Keynote 2: 

Learning Design meets Learning Analytics and Artificial Intelligence: Potentials and challenges - Prof. dr. Yannis Dimitriadis (EN)

Technologie-ondersteunde leerecosystemen worden behoorlijk complex, vooral wanneer niet-conventionele benaderingen, zoals samenwerkend leren of onderzoekend leren, worden gebruikt. Aan de andere kant is de recente vooruitgang op het gebied van learning analytics veelbelovend voor het begrijpen en optimaliseren van leren en de omgevingen waarin het plaatsvindt. De afstemming tussen design for learning en learning analytics is recentelijk echter een nog gaande, zij het essentiële, kwestie gebleken die effectieve en betrouwbare pedagogische interventies en orkestratie mogelijk zou maken.

Deze lezing gaat in op de onderlinge afhankelijkheid en wederzijdse voordelen van het samenbrengen van learning design en learning analytics, evenals de uiteindelijke ondersteuning van (generatieve) kunstmatige intelligentie aan de levenscyclus van leerontwerp en orkestratie. Ook wordt gesteld dat de tussenkomst van docenten moet worden gewaarborgd door middel van mensgerichte ontwerpbenaderingen. De algemene discussie wordt aangevuld met verhelderende voorbeelden en relevante uitdagingen.

Literatuur ter voorbereiding:

Rodriguez Triana, M. J., Martínez-Monés, A., Asensio-Pérez, J. I., & Dimitriadis, Y. (2015). Scripting and monitoring meet each other: Aligning learning analytics and learning design to support teachers in orchestrating CSCL situations. British Journal of Educational Technology, 46(2), 330-343.

Mangaroska, K., & Giannakos, M. (2018). Learning analytics for learning design: A systematic literature review of analytics-driven design to enhance learning. IEEE Transactions on Learning Technologies, 12(4), 516-534.

Dimitriadis, Y., Martínez-Maldonado, R., & Wiley, K. (2021). Human-Centered Design Principles for Actionable Learning Analytics. In: Tsiatsos, T., Demetriadis, S., Mikropoulos, A., Dagdilelis, V. (eds) Research on E-Learning and ICT in Education. Springer, Cham.

Giannakos, M., Azevedo, R., Brusilovsky, P., Cukurova, M. Dimitriadis, Y., Hernandez-Leo, D., Järvelä, S., Mavrikis, M. & Rienties, B. (2024). The promise and challenges of generative AI in education. Behaviour & Information Technology. Commentary paper (accepted).

Oratie:

Technology-Enhanced Learning in the age of Technology that Learns - Prof. Dr. Roland Klemke (EN)

De belangrijkste evolutionaire voordelen van de mens ten opzichte van andere levensvormen zijn ons vermogen om te leren en te onderwijzen. Deze vaardigheden maken een voortdurende groei van de kennis van de mensheid mogelijk en bevorderen structurele innovatie, waarbij elke nieuwe generatie kan voortbouwen op wat eerder is ontdekt en uitgevonden, om uiteindelijk het punt te bereiken waarop we technologie hebben uitgevonden die uit zichzelf leert.

Deze vaardigheden leiden er ook toe dat we de manieren waarop we leren en lesgeven structureel heroverwegen en opnieuw ontwerpen, waarbij technology-enhanced learning (TEL) het onderzoeksveld is dat technologische innovatie en impact daarvan op het onderwijs behandelt, onderzoekt en evalueert.

Roland kijkt naar de geschiedenis van leren en benadrukt hoe het tijdperk van snelle innovatie de verwachtingen ten aanzien van onderwijs verandert en welke rol technologie-ondersteund leren speelt. Hij kijkt naar vier belangrijke domeinen van TEL (serious games en gamification, naadloos en mobiel leren, educatieve robotica en computational thinking, en multimodale kunstmatige intelligentie in het onderwijs) en eindigt met hoe deze velden samen kunnen bijdragen aan onderwijs dat leerlingen voorbereidt op een onbekende toekomst.