null Recht en technologie

Recht en technologie

  • Rechtswetenschappen
  • RB4302
  • 5 EC
  • Vanaf € 384


Inhoud

In deze cursus maken studenten kennis met verschillende technologische ontwikkelingen en tools die relevant zijn voor het juridische beroep. De focus in deze cursus ligt op de (mogelijke) gevolgen van deze technologie voor de werking van onze rechtsstaat, de verhouding tot verschillende (grond)rechten (zoals het verbod op discriminatie, privacy en auteursrecht) en de impact op kansengelijkheid. Hierbij hanteren we een multidisciplinaire aanpak, zodat deze belangrijke vraagstukken niet alleen vanuit een puur juridisch, maar ook vanuit een ethisch en filosofisch perspectief worden benaderd.


Leerdoelen
Na afronding van deze cursus:
- heeft de student een indruk van legal technologies (waaronder wij verstaan: technologieën die (kunnen) worden ingezet in de juridische (beroeps-)praktijk en wetenschap);
- heeft de student een idee van de (mogelijke) impact van technologieën op de werking van democratie, rechtsstaat, grondrechten en de instituties die deze waarden moeten borgen;
- kan de student kritisch reflecteren op de impact van technologie op het recht en op het functioneren van het recht;
- is de student in staat om de opgedane kennis in authentieke casus toe te passen;
- heeft de student een denkkader om op een wetenschappelijke, juridische en ethisch verantwoorde manier relevante tools (zoals generatieve AI) in te zetten.

Ingangseisen

Voor deze cursus kan pas ingeschreven worden als de propedeuse is afgerond.

Toelichting aanmelden

Deze cursus start 18 november 2024. We adviseren om uiterlijk zondag 3 november 2024 hiervoor aan te melden zodat je tijdig het eventuele cursusmateriaal ontvangt, toegang hebt tot de leeromgeving en (indien van toepassing) ingedeeld kunt worden in een studiegroep. Bij aanmelding na 3 november 2024 kunnen we dit niet garanderen. Aanmelden is mogelijk tot en met 17 november 2024.

De cursus wordt per academisch jaar eenmaal aangeboden.

Begeleidingsvorm

Volgt z.s.m. Indien u voorafgaand aan uw inschrijving voor deze cursus informatie omtrent de begeleiding nodig heeft, kunt u contact opnemen met de examinator, mw. mr. dr. M. Attinger

Begeleidingsbijeenkomsten


Online-bijeenkomsten
Kwartiel 2 - begeleiders: mw.mr.dr. M. Attinger en dhr. R. Passchier
1. wo 20-11-2024 / 20.00-21.00 uur / inleidende discussiebijeenkomst
2. wo 27-11-2024 / 20.00-21.00 uur / inleidende discussiebijeenkomst
3. wo 04-12-2024 / 20.00-21.00 uur / inleidende discussiebijeenkomst
4. wo 08-01-2025 / 20.00-21.00 uur / online cursuslounge

Tijdens het uur op wo 01-01-2025 kunt u de examinatoren vragen stellen over de stof en verder discussiëren over actuele thema’s die te maken hebben met recht en technologie)
Woensdag 22-01-2025 / 19.30-21.30 uur / online webinar/expertmeeting (verschillende bij deze cursus betrokken docenten delen hun expertise en gaan met de aanwezige studenten in gesprek)



Docenten

De (contactgegevens van de) betrokken docenten staan vermeld op de cursussite in de digitale leeromgeving.

Tentamenvorm

Opdracht.

Tentamentoelichting

Deze cursus wordt getentamineerd met een bijzondere verplichting. Meer informatie over het tentamen vind je op de cursussite.

Tentamendata

Volgens afspraak.

Cursusmateriaal

Het cursusmateriaal voor deze cursus bestaat uit
- Passchier, Artificiële intelligentie en de rechtsstaat, Den Haag: Boom Juridisch 2021;
- verschillende wetenschappelijke artikelen te vinden op de cursussite;
diverse media (zoals kennisclips en podcasts) die beschikbaar worden gesteld op de cursussite.

Digitale leeromgeving

De digitale leeromgeving vormt de spil van deze cursus. Hierop wordt het merendeel van het cursusmateriaal gepost en er zal gedurende de looptijd van de cursus ook regelmatig aanvullend (facultatief) materiaal beschikbaar worden gesteld. Op die manier hoopt het cursusteam studenten te prikkelen hun horizon te verbreden en te leren om met een kritische wetenschappelijke blik het snel veranderende landschap van technologie vanuit een juridisch oogpunt te beschouwen. Van studenten wordt dan ook verwacht dat zij een actieve leerhouding aannemen (bijvoorbeeld door deelname aan het discussieforum).