Promotieonderzoek naar leerpotentieel tijdens stages
Leerpotentieel van stagepraktijken
Werkplekleren is een belangrijk onderdeel van beroepsopleidingen. Stagebegeleiding op de werkplek speelt hierin een cruciale rol. Om het leerproces van studenten tijdens stages goed te kunnen monitoren en begeleiden, is het belangrijk om zicht te hebben op het leerpotentieel van de stagepraktijken en de manieren waarop studenten op de werkplek ondersteund en begeleid worden door praktijkopleiders en andere collega's.
Vanzelfsprekend tijd voor studenten
Een belangrijke bevinding uit het onderzoek van Ceelen is dat op de ene stageplek er vanzelfsprekend tijd is voor studenten om in gesprek te gaan met collega's over leer- en werkervaringen, terwijl studenten op andere plekken vooral zelfstandig aan het werk waren. Ook waren er grote verschillen in de manieren van begeleiding door praktijkopleiders.
Begeleidingsstrategieën
Welke begeleidingsstrategieën gebruiken praktijkopleiders om studenten te helpen leren terwijl ze aan het werk zijn? Drie begeleidingsstrategieën bleken door alle begeleiders te worden toegepast: het laten zien van beroepsmatig handelen, het stimuleren van participatie en het toevertrouwen van zelfstandig handelen. Ook studenten zetten strategieën in, om zo, in interacties met praktijkopleiders, richting te geven aan hun leerervaringen.
Aanbevelingen
Een van de aanbevelingen is dat docenten, praktijkopleiders en studenten expliciet met elkaar bespreken of de werkplek voldoende mogelijkheden biedt voor de student om actief en samen met anderen te leren. De resultaten bieden ook aanleiding om de manier van begeleiden te bespreken met praktijkopleiders, zodat zij bewust begeleidingsstrategieën kunnen inzetten. Ook biedt het promotieonderzoek handvatten om studenten voor te bereiden op een actieve rol tijdens stages.
Promotie Lieke Ceelen
Lieke Ceelen (Veghel, 1986) is onderwijskundige en onderwijsonderzoeker. Op vrijdag 7 juni 2024 om 13.30 uur verdedigt zij haar proefschrift met de titel 'Pedagogic practices in healthcare placements. Unravelling the dynamics of facilitating workplace learning' bij de faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit in Heerlen.
Promotoren zijn prof. dr. Elly de Bruijn (Open Universiteit) en em. prof. dr. Loek Nieuwenhuis (Open Universiteit). Copromotor is dr. Anne Khaled (HAN University of Applied Sciences). De promotie is live bij te wonen bij de Open Universiteit in Heerlen en online te volgen via ou.nl/live.
Bekijk de opname