null Papieren brieven bereiken meer lager opgeleiden voor online beweegprogramma's

PSY_Brief_beweging_23612_head_large.jpg

Papieren brieven bereiken meer lager opgeleiden voor online beweegprogramma's

Persoonlijke uitnodigingsbrieven vanuit de gemeente werken het best om mensen met een lagere sociaal-economische status (SES) te motiveren om mee te doen met online beweeginterventies. Deze wervingsmethode is echter wel relatief duur. Dat concludeert promovenda Eline Collombon van de vakgroep Gezondheidspsychologie aan de Open Universiteit.

Bewegen met e-Health

Er komen steeds meer online of digitale programma's (e-Health) om lichamelijke beweging te bevorderen. Deze e-Health-programma's zijn bewezen effectief en goedkoop, maar mensen met een lagere SES zijn hier minder bekend mee. Collombon zocht uit welke wervingsstrategie het beste werkt om 50-plussers met een lage SES te motiveren om e-Health-programma's te gebruiken die helpen om meer te bewegen. Ze onderzocht het effect van drie wervingsstrategieën: werving via de gemeente, sportscholen en sociale media. De werving via de gemeente verliep met papieren, persoonlijk geadresseerde brieven. De werving via sportscholen en sociale media verliep met online advertenties.

Uitnodigen per brief werkt het best

Werving via persoonlijke uitnodigingsbrieven vanuit de gemeente blijkt de hoogste en snelste respons op te leveren, namelijk 281 deelnemers waarvan 128 deelnemers met een laag opleidingsniveau. Werving via sportscholen leverde 45 deelnemers op, waarvan 8 met een laag opleidingsniveau. De werving via social media leverde 71 deelnemers op, en daarvan hadden 9 mensen een laag opleidingsniveau. Hoewel het sturen van papieren brieven dus succesvol is, is deze strategie wel aanzienlijk duurder dan online strategieën. Een ander opvallend resultaat was dat met de gemeentelijke aanpak relatief meer mannen (50,5%) werden bereikt, terwijl uit eerder onderzoek bleek dat het juist moeilijker is om mannen te motiveren om aan leefstijlgerelateerde e-Health-interventies mee te doen.

Het onderzoek

Collombon voerde het onderzoek uit onder begeleiding van Catherine Bolman, Denise Peels en Lilian Lechner van de Open Universiteit en Gert-Jan de Bruijn van de Universiteit van Antwerpen. Het doel was om in totaal 400 50-plus deelnemers te werven voor een e-Health-interventie. Bij de eerste strategie kregen inwoners van 50 jaar en ouder van drie wijken met een lage SES namens de gemeente een persoonlijke uitnodigingsbrief per post. Bij de tweede strategie vond de werving plaats via sportscholen die zijn aangesloten bij projectpartner NL Actief, de Nederlandse brancheorganisatie voor sportorganisaties. Bij de derde strategie werden advertenties op Facebook geplaatst. Uiteindelijk werd het doel van 400 deelnemers al na 10 weken behaald.

Beslisboom voor beleidsmakers

Op basis van de resultaten van haar onderzoek heeft Collombon een beslisboom gemaakt die beleidsmakers kunnen gebruiken om de juiste wervingsstrategie te kiezen om specifieke doelgroepen te bereiken (mannen/vrouwen, opleidingsniveau, met of zonder chronische aandoening). In maart presenteerde Collombon ze haar onderzoek op het congres van de Association for Researchers in Psychology and Health (ARPH). De deelnemers beloonden haar bijdrage met de award voor de beste posterpresentatie.